close
تبلیغات در اینترنت
مصاحبه با ملا گرگعلی صادقی نویسنده کتاب "ممسنی دشتی پر از نون تشتی پر از خون"
loading...

نورباران ویژه ممسنی و رستم

مصاحبه با ملا گرگعلی صادقی نویسنده کتاب "ممسنی دشتی پر از نون تشتی پر از خون": چرا مردم ممسنی این همه زخم در بدن دارند اما آه نمی‌گویند هویت هر قوم ریشه در تاریخ، فرهنگ و سایر ویژگی های آن ملت نمود پیدا می‌کند و قوم لر و به طور اخصّ ممسنی‌ها در بین ایرانیان از گذشته‌های…

مصاحبه با ملا گرگعلی صادقی نویسنده کتاب "ممسنی دشتی پر از نون تشتی پر از خون":
چرا مردم ممسنی این همه زخم در بدن دارند اما آه نمی‌گویند

هویت هر قوم ریشه در تاریخ، فرهنگ و سایر ویژگی های آن ملت نمود پیدا می‌کند و قوم لر و به طور اخصّ ممسنی‌ها در بین ایرانیان از گذشته‌های دور دارای ارزش و اعتبار خاصی بوده‌اند. برای حفظ این میراث کهن نیاز به سردارانی است از جنس فرهنگ، که باز خوشبختانه این مردم از این حیث هم غنی بوده و هستند و شاهدیم که افرادی در این دیار زیست کرده و می‌کنند که عمری را برای حفظ میراث خون‌های این مردم همچون سربازانی تلاش کرده و می‌کنند.
 در این راه پرفراز و نشیب این بار پای صحبت‌های ملاگرگعلی صادقی نشستیم که عمر پربرکت خود را برای سرافرازی ممسنی و ممسنی‌ها صرف نموده و به صورت مختصر سعی در آشنایی با او داریم. ان‌شاءاله در فرصت‌های دیگری باز با همیاری، تشویق و همراهی شما بتوانیم با اندیشه‌های او و چون اویی، برگ‌های زرین دیگری از این افتخارات و از این "سربازان جاوید عرصه‌ی فرهنگ" در ماهنامه نورباران رقم بزنیم.
 

نورباران: لطفاً خودتان را معرفی نمایید.
با سلام و خوش‌آمد به شما، گرگعلی صادقی هستم از اهالی تنگ خاص. 80 ساله‌ام و متولد سال 1311. دوران رضاشاه را خوب به یاد دارم، زمانی که شاهنامه‌خوانی را قدغن کرده بودند، قباها را پاره می‌کردند و چقه ها را می‌سوزاندند و به زنان می‌گفتند شما نباید حجاب داشته‌باشید.
آسمون تو دوز بووَر زمین کَپَ تا کن        
وَم ایگُن پهلَلتَ بور شلوار وَ پا کن
5 پسر و 5 دختر دارم، علاقه‌ی زیادی به روستا و زادگاهم در وجود من است و علی‌رغم اصرار فرزندانم حاضر به ترک "تنگ‌خاص" نیستم.
نورباران: راجع به تنگ‌خاص و وضعیت آن برایمان شرح دهید.
"تنگ‌خاص" در منطقه‌ای واقع شده که بسیار آباد  و متمدن بوده و به همین جهت به آن منطقه‌ی خاص می‌گفتند. امامزاده‌ای به نام "خاصیون" هم در آنجا قرار داشته، البته این نام در نوشته‌های تاریخی زمان هخامنشان نیز وجود داشته و طبق مدارک و مستندات تاریخی، بخشی از سپاه اسکندر از این منطقه عبور می‌نمایند. درکتاب‌های تاریخی مجموعه "کمبریج" نوشته‌شده که: "آریوبرزن از تنگ‌خاص بالا رفت".
اسکندر مقدونی در یک درگیری در "صحرای ساو" شکست می‌خورد و زحمی می‌شود، برای بهبودی و تجدید قوا 10 روز در دشت گوسنگان اسکان می‌یابد و سپس با همکاری یکی از چوپانان محلی،  "تنگ‌لله" را دور می‌زند و آریوبرزن شکست می‌خورد. الآن قبر نیروهای یونانی در منطقه "تنگ خاص" مشهود و علائم و نشانه‌های آن وجود دارد. قبر آریوبرزن در "کمر (کوه) پادشاه" روبروی روستا قرار دارد که آثار و کوزه‌هایش تا مدت‌ها پیش وجود داشت اما امروز از بین رفته‌اند.
منطقه‌ی "تنگ‌خاص" در زمان قدیم منطقه‌ای آباد بود و از قدیم 17 آسیاب آبی، چندین هکتار باغ زیتون رهاشده، کارخانه روغن‌گیری زیتون و آثار متعدد تاریخی در آن وجود داشت و عشایر در این منطقه قشلاق می‌کردند و سابقه‌ی چندین زلزله را دارد که بر اثر آخرین زلزله‌ی چند سال پیش یک خانه‌ی سالم در منطقه وجود ندارد.
نورباران: خواندن و نوشتن را چگونه آموختید؟
پدرم همیشه علاقه داشت که ما باسواد باشیم و به ما تاکید داشت که باید شاهنامه‌خوان باشیم. پیرمردی به نام "علی‌قلی" که آخرین بازمانده از فامیلشان بود در منطقه‌ی ما ساکن بود. او آدم لنگی بود و سواد داشت و جز سی‌ام قرآن را از حفظ بود. مادرم می‌گفت در 5 سالگی من را برای سواد و قرآن نزد "علی‌قلی" فرستادند. در مرحله‌ی بعدی شخصی به نام "ملاسردار نیکنام" از مصیری حروف الفبا را به روش قدیم یادم داد.
در زمان قبل نهایت باسوادی و علم از بر بودن و خواندن شاهنامه بود، یادم است در یک محفلی عده‌ای برای خوانین شاهنامه می‌خواندند که اشتباه یکی از آنها را در خواندن، گرفتم. خان عصبانی شد و به من گفت: "تو برو بزت را بدوش چه کار به شاهنامه داری!" یکی از کدخدایان اعتراض کرد که خان چرا آفرین نمی‌گویی و او را تشویق نمی‌کنی! اما امروز دیگر نمی‌توانم شاهنامه بخوانم و موقع خواندن آن گریه اجازه‌ی ادامه را به من نمی‌دهد. در میان داستان‌های شاهنامه داستان پیران ویسه، هفت بزم و نامه انوشیروان و جنگ بیژن و هومان را دوست دارم و به خاطر روحیه‌ی ایلیاتی و اشعار حماسی و جنگی، شاهنامه با روحیاتمان سازگار است.
نورباران: وضعیت اجتماعی آن زمان چگونه بود؟
آن زمان همه چیز در اختیار خان‌ها بود و ظلم آنها از روی حساب و کتاب نبود. در زمان کشت محصولات ماموران خان به بررسی احتمالی میزان محصولات (ذِین=ذهنی محاسبه‌کردن) می‌پرداختند و موقع محصول ثلث آن را مالیات می‌گرفتند. ‌خان می‌گفت: شما کبک ولایت من را شکار می‌کنید و به من نمی‌دهید! خود شاهد بودم که سر خرمن، یکی از افراد فقیر به خان التماس کرد که بدهکار و مفلس است و بعد از اخذ مالیات چیزی برای قوت و غذایش باقی نمی‌ماند،  خان در جواب گفت: بلوط بخورید! در سال 1307 به واسطه‌ی ظلم زیاد خوانین به شیراز رفتم و عریضه‌ای علیه خوانین منطقه نوشتم.
ولی‌خان بزرگ بکش در زمان خودش از رهبران موفق ممسنی بود و بعد ایشان نیز، خان‌های بکش تحصیل کرده و قابل احترام بودند اما خان رستم با تکیه بر قدرت بویراحمدی‌ها نگاهی به مناطق فهلیان تا شابیر (از توابع کازرون)  داشت اما موقعیت و شرایط سیاسی به او فرصت نداد. ممسنی و رستم مردم متمدنی بوده و هستند.
البته مردم ممسنی نیز به خان‌ها علاقه‌ی زیادی نداشتند و عدم حمایت مردمی از خوانین باعث توفیق سیاست سرکوب آنها گردید. در سرکوب خوانین فقط چند تن از خان‌زادگان را اعدام نمودند و ولی‌خان به خاطر کهنسالی حکمش از اعدام به حبس ابد تبدیل و به عبداله‌خان جاوید را نیز، دو سال حبس تأدیبی دادند.
در جریان اعدام نیز کریم‌خان فرزند ناصرخان به خاطر روحیه‌، غرور و سلحشوری که داشت آهنگ محلی ممسنی را سوت می‌زد و نشان داد که ترس در وجودشان معنی ندارد و به خاطر همین روحیه‌ی سلحشوری بود که در زمان انقلاب و تصرف مقر ساواک در شیراز انقلابیون می‌گفتند: ممسنی‌ها یاالله.
در زمان مرحوم مصدق خوانین ممسنی اعم از جاوید، دشمن‌زیاری و بکش، بی‌طرف بودند، حسینقلی‌خان رستم طرفدار شاه و مخالف مصدق بود و خوانین قشقایی که طرفدار مصدق بودند با حسینقلی‌خان اختلافات عمیقی داشتند و نزدیک بود وی به دست خوانین قشقایی کشته‌شود که بعد از کودتا و دستگیری مصدق حسینقلی‌خان با تعداد زیادی اسلحه از طرف شاه به منطقه بازگشت.
البته به طور مفصل در کتابم نوشته‌ام، "تیمسار آریانا" بعد از لشکرکشی به منطقه فهمید، دلیل شورش و بی‌علاقگی مردم ممسنی و بویراحمد به دولت فقر و محرومیت است و آنها به جای دلسوزی، از دولت بی‌مهری دیده‌بودند و در نامه‌ای از شاه خواست که به جای فرستادن نیروهای نظامی و سرکوب، با ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها در منطقه موجب آبادانی و پیشرفت آن باشد و در کنار ایجاد امکانات رفاهی مقادیر زیادی برنج، روغن، گندم و ... بین مردم توزیع نمود و "سرهنگ تژده" به عنوان یک نظامی خشن به عنوان فرماندار، عامل اجرای این سیاست‌ها گردید و باعث ایجاد رونق و آبادانی در ممسنی شد.
نورباران: کمی در مورد ممسنی برایمان بگویید و بفرمائید علت روی‌ آوردن شما به نویسندگی چه بود؟
من از دوران کودکی غبطه می‌خوردم که چگونه سرگذشت و وجود این همه آثار و ابنیه‌ی تاریخی در ممسنی نادیده انگاشته‌شده و مکتوب نگردیده‌است، چگونه آقای انگلیسی تحقیق می‌کند و می‌فهمد و ما نمی‌توانیم تاریخچه سرزمین خودمان را درک کنیم.در سال‌های قبل آقای علمداری از اهالی "قلعه‌بجی" در مقاله‌ای به صورت واضح و علمی به سابقه‌ی تاریخی ممسنی اشاره داشته و وقوع درگیری با اسکندر و وجود آریوبرزن در منطقه را به اثبات رسانده‌بود.در خلال صحبت‌هایم گفتم در این منطقه از قدیم 17 آسیاب آبی، چندین هکتار باغ زیتون رهاشده، کارخانه روغن‌گیری زیتون و آثار متعدد تاریخی وجود دارد، یک بند تاریخی و ساروجی به نام "تنگ شامرادی" و چندین اثر تاریخی و باستانی و موقعیت‌های بکر طبیعی و گردشگری و قابل مطالعه و سرمایه‌گذاری وجود دارد که نیازمند نگرش مجدد و اساسی دولت، مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی است تا این آثار ارزشمند از بین نروند و بتوانیم از آنها بهره‌برداری کافی داشته باشیم.
همچنین منطقه‌ای به نام "کِنز" در تنگ عنا داریم که در عربی به معنای گنج است و ساختمان‌هایی برجامانده از دوران باستانی و یک قبرستان و امامزاده در آن وجود دارد که احتیاج به بررسی بیشتر دارد در کنار اینها مناطق "جایگاه سران"، "قلعه خرشک" و قبرستان‌ها و سایر آثار منطقه باید مورد توجه و مطالعه قرارگیرد و همچنین اشکفتی بالاتر از روستا قرار دارد که خط‌های سرخی از دوران قدیم روی آن نوشته‌شده که تا هنوز دوام دارد و موجود است.
نادرشاه افشار بعد از درگیری با محمدخان بلوچ در کوپن، در چمنزارهای فهلیان می‌گوید: "ممسنی دشتی پر ازنون و تشتی پر از خون است" و من عنوان یکی از کتاب‌هایم را همین جمله انتخاب کردم و البته نادرشاه چند صد خانوار ممسنی را به سیستان تبعید نمود که الان آنجا به نام ایل "شهوه" ساکن هستند.
کتاب "ممسنی دشتی پر از نون، تشتی پر از خون" بیشتر در مورد معین التجار بوشهری و کارهای ایشان است. ما تحقیق کرده‌ایم و به 9 تعبیر رسیده‌ایم که ایشان چگونه مالک ممسنی شدند و هیچ کدام آنها صحیح نیست! منتها ایشان یک انسان طماع، زرنگ، مال‌اندوز و چاره‌گر بودند که با ارتباطی که با خانواده ی سلطنتی داشت؛ با جنگ و خونریزی و کشتار سعی در اعمال حاکمیت خود بر ممسنی نمود. اختلاف بین ممسنی و معین‌التجار از 20 سال قبل از سال 1322 وجود داشت تا اینکه رای نهایی در 22 شهریور 1322 طی حکم شماره 2673 صادر و زمین‌های ممسنی بین مردم، خوانین و معین‌التجار تقسیم شد و این موضوع هنوز متاسفانه یکی از عوامل عدم پیشرفت ممسنی می‌باشد. اینجانب مقاله‌ای تحت عنوان "موقوفه ممسنی نه اعتبار شرعی دارد نه وجاهت قانونی" نوشته و در نشریات محلی شهرستان چاپ نمودم.
نورباران: این روزها در ممسنی و رستم بحث جدایی شهرستان رستم و الحاق آن به بویراحمد مطرح است.
رستم پاره‌ی تن ممسنی است و من نیز شنیده‌ام که بویراحمدی‌ها در سایت‌ها نوشته‌اند که ما بی‌صبرانه منتظر الحاق شهرستان رستم به کهگیلویه و بویراحمد هستیم در عین حال من مطمئن هستم که مردم نجیب و شریف و فهیم و تحصیل‌کرده‌ی رستَمِ سرافراز با پشتوانه و پیشینه‌ای که دارند زیر بار این ننگ نرفته و نخواهند رفت زیرا هویت ملی و محلی مردم به منزله‌ی علاقه‌ی دِینی، مادری و غرور و شرف ملی آن مردم محسوب و ترک آن به هیچ قیمتی مقدور و مطبوع نیست. رستم شهرستان شد تا بودجه‌ی بیشتری کسب کند و آبادتر شود و با ممسنی بماند چون پاره‌ای از تن ممسنی بوده و هست و خواهدماند. ایل رستم به تنهایی و با کمک همسایه‌ی شمالی‌اش بیست سال متوالی با معین‌التجار بوشهری جنگید و کشته داد و آواره شد و شیرمردانش اعدام گردید تا ممسنی باشند، و ممسنی سرافراز بماند. شاهد و ناظر این حادثه کوه‌های "گزه‌کون"، "کله‌قندی"، "نوگک و تامرادی" است. ممسنی ریشه در تاریخ باستان دارد و رستم ریشه در آن.
سرافرازی ما در یک‌پارچه بودن خطه‌ی دیرپای ممسنی است زیرا قومی که ریشه در عصر هخامنشیان دارد و طی سال‌های متوالی برای این سرزمین خون داده، قطع نمودن ریشه‌اش از زادگاه و استان، بی‌توجهی محض است زیرا چهار بنچه‌ی ممسنی در تاریخ این دیار مرقوم و ماندنی است و معنی فارسی آن چهار شناج اصلی ساختمان ممسنی و نگهدارنده‌ی این بنای کهن معلوم و مبرهن است اگر یکی از این چهار شناج کشیده شود ویرانی تمام ساختمان را به دنبال خواهد داشت و نباید کاری نمود و یا به کاری رضایت داد که نسل‌های بعد ما را نفرین کنند.
نباید به رسم بد آیین نهاد
که گویند نفرین بر آن کاین نهاد
در مورد گذشته و تاریخ، بویراحمدی‌ها همه چیز را برای خود قبضه کرده‌اند، بحث اسکندر مقدونی پیش می‌آید، بویراحمدی‌ها می‌گویند اسکندر را ما زدیم، می‌گوییم آریوبرزن، می‌گویند ما بودیم. ما کاری به بویراحمدی‌ها نداریم اما مدرک داریم که این افتخارات مال ممسنی بوده. بویراحمدی‌ها می‌گویند همه‌ی افتخارات و کارها مال ماست ولی خدا شاهد است یک قدم پیش ممسنی نتوانستند بردارند تا جایی که عبداله‌خان ضرغامپور آنها را بیرون کرد و غارتشان نمود و از هستی ساقطشان کردند. ناصرخان پیش حمداله‌خان صمصام‌الدیوان در بن‌بلوط، محمدحسن‌خان در تنگ بوان نزد مرحوم ولی‌خان و علی‌خان و ولی‌خان که افراد قدر آنها بودند پیش حسینقلی‌خان رستم آمدند. بویراحمدی‌ها آن زمان چیزی نداشتند و مردم فقیری بودند، مردم ممسنی تفنگ برداشتند و با آنها مقابله کردند و آنها را تا خاک خودشان عقب فرستادند.
نورباران: به تنگ‌خاص برگردیم. وضعیت منطقه الآن چگونه است؟
وضعیت روستا از نظر رسیدگی و سرکشی بد است و امکانات رفاهی و بهداشتی وجود ندارد و تاکنون 7 نفر از اهالی روستا را آب برده‌است و آب بهداشتی خوب نداریم وآب را باید از سرچشمه بیاوریم و اگر در روستا زنی مریض شود از خجالت به شوهرش نمی‌گوید اما با افتتاح پل تنگ خاص کم کم امکانات به منطقه می‌آید و در این راستا تلاش‌های عبدالرضا مرادی نماینده دور قبل و اله‌بخش گنجه‌ای فرماندار سابق ممسنی ستودنی است و نیکی‌ها و خدمات ارزنده‌ی آنها در کنار تلاش‌های مهندس گودرزی رئیس محترم اداره راه، مسکن و شهرسازی و مهندس حاجتی مسئول فنی فرمانداری برای همیشه در یاد و خاطره‌ی ما خواهند ماند. البته خانم لاجوردی مدیر بهزیستی ممسنی با مسئولان استانی چندین جلسه بررسی مشکلات منطقه را در خود منطقه نیز داشته‌اند و از وی نیز ممنون هستیم.
برای روستا منبع آب و نفت در زمان آقای گنجه‌ای تهیه شد اما حالا دیگران بیایند آنها را پر از آب و سوخت نمایند.
نورباران: الان به چه کاری مشغول می باشید؟
الان نیز برای یک کتاب دیگر با عنوان "پارسیان پارسا" در حال جمع‌آوری منابع هستم.
نورباران: وضعیت امروزی ممسنی را چگونه ارزیابی می‌کنید.
برای وضعیت امروز یک شعر از حافظ می‌خوانم:
این چه استغناست یا رب وین چه قادر حکمت است
کاین همـه زخم نهان هست و مجال آه نیسـت
 ما نمی‌دانیم که چرا مردم ممسنی این همه زخم در بدن دارند اما آه نمی‌گویند. باید روزی برسد که اگر ما خواستیم در انتخابات شرکت کنیم بر اساس شایسته‌سالاری رای بدهیم نه بر اساس ایل و طایفه. جاوید، بکش، رستم و دشمن‌زیاری بودن گناه نیست، شخصیت و منش افراد واجب شرایط است. با این تفاسیر و این جو غالب ما ریزش می‌کنیم و توسعه نمی‌یابیم. یک روز به آقای گنجه‌ای گفتم: ممسنی یک لقمه‌ی چرب، آماده و خوش اشتهایی است که بین سه اژدهای پراشتها به نام‌های کهگیلویه و بویراحمد، کازرون و سپیدان واقع است و باید کاری انجام شود که ممسنی به حدود قبلی‌اش برسد نه اینکه روز به روز تکه ای از آن جدا گردد.
البته این اختلافات ریشه در مسائل تاریخی دارد از جمله غارت و تخریب نوبندگان توسط کازرونی‌ها و سال‌ها بعد از آن، غارت هنگ کازرون توسط ممسنی‌ها که خودم نیز در آن شرکت داشتم و 40 قبضه برنو بلند را جاویدها غنیمت گرفتند و از میزان غنایم بکش‌ها اطلاعی ندارم. در مرحله‌ای نیز سپیدان توسط ممسنی‌ها غارت گردید.
نورباران: چه صحبتی در پایان دارید.
اتحاد و انسجام منطقه را شما باید با انجام کارهای فرهنگی و آگاه‌سازی گوشزد نمایید و منطقه را در قبال رقیبان سرسخت و تلاشگر همیشه سرافراز کنید. سالیانی است که دیو منحوس تخریب‌گر تعصب خشک طایفه‌ای میان ساختار خطه‌ای خطرخیز ممسنی رخنه نموده‌است و به طور مقطعی و نوبتی  و ناخودآگاه ضربات سختی بر پیکره‌ و بدنه‌ی این دیار کهن واردساخته‌است و اگر مردم ممسنی از این خواب بیدار نشوند و جاروب برندارند و وجود این انگل ساختارشکن را بوسیله‌ی عقل، منطق و نجابتی که در ریشه‌ی نژادی آنهاست، به دور نریزند خطر حذف قومی به نام ممسنی در جغرافیای ایران محتوم و حتمی است.
نورباران: با تشکر از وقتی که به ما دادید برایتان طول عمر و سلامتی آرزو می نمائیم.
 

 

درباره مصاحبه ,
نورباران بازدید : 1464 یکشنبه 15 مرداد 1391 زمان : 17:18 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
همه ی کسانی که دستی در کار چاپ و انتشار دارند می دانند که بیرون آوردن یک نشریه چه مشقاتی دارد اما قدمی برداشته شده و باید سعی در ادامه ی آن به بهترین صورت ممکن را داشت و در این راه نیاز به مساعدت و همکاری همه ی اهل فن صاحبان اندیشه و قلم داریم و امیدواریم که بتوانیم مکانی برای بیان نظرات و اندیشه دوستانمان که همه ی هم شهرستانی هایمان در شهرستانهای ممسنی و رستم است باشیم و آنها نیز ما را از ارائه ی هرگونه مطلب ، نوشته ، پیشنهاد و انتقاد محروم ننمایند و نشریه ی نورباران را مکانی برای بیان آنها بدانند و ما هم سعی و تلاش خواهیم کرد که این نشریه این فرصت را به همه ی افراد با هر دیدگاه و نظری بدهد هر چند با آن مخالف باشیم . آدرس دفتر نشریه : نورآباد ممسنی – میدان معلم،خ کشاورز ، منازل سازمانی ، سمت چپ درب چهارم noorbaran99@yahoo.com noorbaran90@gmail.com پیامگیر: 30005825000019
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • وبلاگ روستای دهنو مرکزی
  • اخبار ستاد نمازجمعه ممسنی
  • مالکی- خبری-تحلیلی و اجتماعی
  • آپدیت آنلاین نود 32
  • خبر نورآباد
  • اداره راه وشهر سازی ممسنی
  • پایگاه خبری سرزمین سبز
  • شهر خبر
  • امید آل امیر
  • سایت خبری اداره ارشاد رستم
  • پایگاه اطلاع رسانی صالحین ممسنی
  • جامعه ایران
  • رجا نیوز
  • بانک وبلاگی ممسنی و رستم
  • سایت تخصصی شعر لری
  • بسیج دانش آموزی ممسنی
  • احمدرضا رنجبر
  • هیئت کاراته شهرستان ممسنی
  • تاریخ اصفهان
  • اخبار شهرستان های ممسنی و رستم
  • دهتینـــــــــــــــی
  • محسن زارعی
  • وبلاگ جوانان ممسنی و رستم
  • رستم وطن
  • مطبوعات فارس
  • دنیای تفریح و سرگرمی
  • وب سایت شهرستان رستم
  • امیرحشمت اله رحیمی بویراحمدی
  • سایت موزیک-گالری عکس
  • ممسنی وب
  • مهرزاد احمدی
  • پایگاه خبری شهرستان های ممسنی و رستم
  • امرالله یوسفی
  • مراسخون
  • خبرگزاری ندای رستم
  • پل فهلیان
  • ممسنی و رستم
  • عبدالرضا مرادی
  • مشایخ
  • فهلیان
  • پارینه برد
  • فردین علمداری
  • ناول دانلود
  • دیار ممسنی
  • چهره های موفق شهرستان ممسنی
  • پرسش و پاسخ در رستم
  • سایرت لری
  • امیر ایوب
  • سرزمین ادب و فرهنگ
  • بردنگان
  • لیدوما
  • فــــــرهـــنـــگ...تــــاریــــخ...ایران،فارس،ممسنی
  • ادیب عربی
  • به تکرار تمام با تو بودن ها
  • شکوفه های خاموشی
  • سایت ممسنی
  • به یاد اسماعیل عزیز
  • ممسنی .مورکی جاوید.بهلو.دیار خوبان
  • رستم شهر
  • دکتر مرتضی اشرافی
  • ماهور نیوز
  • محمدکریم حیدری-تهران
  • شولستان
  • ماهنامه لیدوما
  • درخید رستم
  • اخبار ممسنی
  • داریوش بادپا
  • ماهور زادگاه من
  • روستای بابامنیر
  • دیار دشمن زیاری
  • دشمن زیاری
  • سردشت
  • سایت خفرک
  • سرزمین لر
  • وبلاگ تخصصی مهندسی برق
  • غزل های علی قیصری
  • ممسنی جوان
  • احمد خاکیان
  • خبرگزاری شهرستان رستم
  • سامانه پیامک پارس لیدوما
  • روستاهای ایران-دانش بومی
  • دهیاری روستای حسین آباد
  • هیئت اباالفضل العباس ع شهرستان نورآباد ممسنی
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آرشیو
  • جمعه 01 خرداد 1394
  • سه شنبه 25 فروردين 1394
  • دوشنبه 24 فروردين 1394
  • شنبه 22 فروردين 1394
  • جمعه 21 فروردين 1394
  • پنجشنبه 20 فروردين 1394
  • چهارشنبه 19 فروردين 1394
  • سه شنبه 18 فروردين 1394
  • دوشنبه 17 فروردين 1394
  • يکشنبه 16 فروردين 1394
  • شنبه 15 فروردين 1394
  • جمعه 14 فروردين 1394
  • پنجشنبه 13 فروردين 1394
  • چهارشنبه 12 فروردين 1394
  • شنبه 23 اسفند 1393
  • دوشنبه 11 اسفند 1393
  • چهارشنبه 06 اسفند 1393
  • سه شنبه 05 اسفند 1393
  • دوشنبه 04 اسفند 1393
  • يکشنبه 03 اسفند 1393
  • شنبه 02 اسفند 1393
  • جمعه 01 اسفند 1393
  • پنجشنبه 30 بهمن 1393
  • چهارشنبه 29 بهمن 1393
  • يکشنبه 12 بهمن 1393
  • شنبه 11 بهمن 1393
  • پنجشنبه 09 بهمن 1393
  • چهارشنبه 08 بهمن 1393
  • سه شنبه 07 بهمن 1393
  • دوشنبه 06 بهمن 1393
  • يکشنبه 05 بهمن 1393
  • شنبه 04 بهمن 1393
  • جمعه 03 بهمن 1393
  • پنجشنبه 02 بهمن 1393
  • چهارشنبه 01 بهمن 1393
  • دوشنبه 29 دی 1393
  • شنبه 27 دی 1393
  • جمعه 26 دی 1393
  • پنجشنبه 25 دی 1393
  • چهارشنبه 24 دی 1393
  • سه شنبه 23 دی 1393
  • دوشنبه 22 دی 1393
  • يکشنبه 21 دی 1393
  • شنبه 20 دی 1393
  • جمعه 19 دی 1393
  • پنجشنبه 18 دی 1393
  • چهارشنبه 17 دی 1393
  • دوشنبه 15 دی 1393
  • يکشنبه 14 دی 1393
  • شنبه 13 دی 1393
  • جمعه 12 دی 1393
  • چهارشنبه 10 دی 1393
  • دوشنبه 08 دی 1393
  • يکشنبه 07 دی 1393
  • شنبه 06 دی 1393
  • دوشنبه 01 دی 1393
  • دوشنبه 17 آذر 1393
  • پنجشنبه 13 آذر 1393
  • چهارشنبه 12 آذر 1393
  • سه شنبه 11 آذر 1393
  • دوشنبه 10 آذر 1393
  • يکشنبه 09 آذر 1393
  • شنبه 08 آذر 1393
  • جمعه 07 آذر 1393
  • پنجشنبه 06 آذر 1393
  • سه شنبه 20 آبان 1393
  • دوشنبه 19 آبان 1393
  • يکشنبه 18 آبان 1393
  • شنبه 17 آبان 1393
  • دوشنبه 05 آبان 1393
  • يکشنبه 04 آبان 1393
  • شنبه 03 آبان 1393
  • جمعه 02 آبان 1393
  • پنجشنبه 01 آبان 1393
  • چهارشنبه 30 مهر 1393
  • سه شنبه 29 مهر 1393
  • دوشنبه 28 مهر 1393
  • يکشنبه 27 مهر 1393
  • سه شنبه 22 مهر 1393
  • شنبه 19 مهر 1393
  • جمعه 18 مهر 1393
  • پنجشنبه 17 مهر 1393
  • چهارشنبه 16 مهر 1393
  • سه شنبه 15 مهر 1393
  • دوشنبه 14 مهر 1393
  • يکشنبه 13 مهر 1393
  • شنبه 12 مهر 1393
  • پنجشنبه 10 مهر 1393
  • دوشنبه 17 شهريور 1393
  • جمعه 14 شهريور 1393
  • پنجشنبه 13 شهريور 1393
  • چهارشنبه 12 شهريور 1393
  • سه شنبه 11 شهريور 1393
  • دوشنبه 10 شهريور 1393
  • يکشنبه 09 شهريور 1393
  • شنبه 08 شهريور 1393
  • چهارشنبه 05 شهريور 1393
  • سه شنبه 04 شهريور 1393
  • دوشنبه 03 شهريور 1393
  • يکشنبه 02 شهريور 1393
  • شنبه 01 شهريور 1393
  • پنجشنبه 23 مرداد 1393
  • پنجشنبه 16 مرداد 1393
  • سه شنبه 14 مرداد 1393
  • دوشنبه 13 مرداد 1393
  • يکشنبه 12 مرداد 1393
  • جمعه 10 مرداد 1393
  • پنجشنبه 09 مرداد 1393
  • چهارشنبه 08 مرداد 1393
  • سه شنبه 07 مرداد 1393
  • دوشنبه 06 مرداد 1393
  • چهارشنبه 25 تير 1393
  • شنبه 21 تير 1393
  • جمعه 20 تير 1393
  • پنجشنبه 19 تير 1393
  • چهارشنبه 18 تير 1393
  • سه شنبه 17 تير 1393
  • يکشنبه 15 تير 1393
  • پنجشنبه 12 تير 1393
  • سه شنبه 10 تير 1393
  • دوشنبه 09 تير 1393
  • چهارشنبه 04 تير 1393
  • سه شنبه 03 تير 1393
  • دوشنبه 02 تير 1393
  • يکشنبه 01 تير 1393
  • شنبه 31 خرداد 1393
  • جمعه 30 خرداد 1393
  • پنجشنبه 29 خرداد 1393
  • يکشنبه 25 خرداد 1393
  • شنبه 24 خرداد 1393
  • پنجشنبه 22 خرداد 1393
  • چهارشنبه 21 خرداد 1393
  • يکشنبه 11 خرداد 1393
  • شنبه 10 خرداد 1393
  • جمعه 09 خرداد 1393
  • پنجشنبه 08 خرداد 1393
  • چهارشنبه 07 خرداد 1393
  • دوشنبه 05 خرداد 1393
  • شنبه 03 خرداد 1393
  • جمعه 02 خرداد 1393
  • پنجشنبه 01 خرداد 1393
  • سه شنبه 23 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 22 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393
  • شنبه 20 ارديبهشت 1393
  • جمعه 19 ارديبهشت 1393
  • پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 16 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 10 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 09 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 08 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 07 ارديبهشت 1393
  • شنبه 06 ارديبهشت 1393
  • جمعه 05 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 02 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 24 فروردين 1393
  • شنبه 23 فروردين 1393
  • جمعه 22 فروردين 1393
  • پنجشنبه 21 فروردين 1393
  • چهارشنبه 20 فروردين 1393
  • دوشنبه 18 فروردين 1393
  • يکشنبه 17 فروردين 1393
  • شنبه 16 فروردين 1393
  • چهارشنبه 06 فروردين 1393
  • دوشنبه 04 فروردين 1393
  • چهارشنبه 21 اسفند 1392
  • سه شنبه 20 اسفند 1392
  • دوشنبه 19 اسفند 1392
  • سه شنبه 13 اسفند 1392
  • دوشنبه 12 اسفند 1392
  • يکشنبه 04 اسفند 1392
  • شنبه 03 اسفند 1392
  • جمعه 02 اسفند 1392
  • پنجشنبه 01 اسفند 1392
  • چهارشنبه 30 بهمن 1392
  • دوشنبه 28 بهمن 1392
  • يکشنبه 27 بهمن 1392
  • شنبه 26 بهمن 1392
  • دوشنبه 21 بهمن 1392
  • سه شنبه 15 بهمن 1392
  • دوشنبه 14 بهمن 1392
  • يکشنبه 13 بهمن 1392
  • شنبه 12 بهمن 1392
  • جمعه 11 بهمن 1392
  • پنجشنبه 10 بهمن 1392
  • چهارشنبه 09 بهمن 1392
  • سه شنبه 08 بهمن 1392
  • يکشنبه 06 بهمن 1392
  • جمعه 04 بهمن 1392
  • سه شنبه 01 بهمن 1392
  • دوشنبه 30 دی 1392
  • يکشنبه 29 دی 1392
  • شنبه 28 دی 1392
  • جمعه 27 دی 1392
  • پنجشنبه 26 دی 1392
  • چهارشنبه 25 دی 1392
  • سه شنبه 24 دی 1392
  • دوشنبه 23 دی 1392
  • يکشنبه 22 دی 1392
  • شنبه 21 دی 1392
  • پنجشنبه 19 دی 1392
  • يکشنبه 15 دی 1392
  • شنبه 14 دی 1392
  • جمعه 13 دی 1392
  • پنجشنبه 12 دی 1392
  • چهارشنبه 11 دی 1392
  • سه شنبه 10 دی 1392
  • دوشنبه 09 دی 1392
  • يکشنبه 08 دی 1392
  • شنبه 07 دی 1392
  • چهارشنبه 04 دی 1392
  • يکشنبه 01 دی 1392
  • شنبه 30 آذر 1392
  • پنجشنبه 28 آذر 1392
  • چهارشنبه 27 آذر 1392
  • سه شنبه 26 آذر 1392
  • دوشنبه 25 آذر 1392
  • يکشنبه 24 آذر 1392
  • شنبه 23 آذر 1392
  • جمعه 22 آذر 1392
  • سه شنبه 19 آذر 1392
  • شنبه 16 آذر 1392
  • چهارشنبه 13 آذر 1392
  • سه شنبه 12 آذر 1392
  • يکشنبه 10 آذر 1392
  • يکشنبه 03 آذر 1392
  • پنجشنبه 30 آبان 1392
  • چهارشنبه 29 آبان 1392
  • سه شنبه 28 آبان 1392
  • يکشنبه 26 آبان 1392
  • جمعه 24 آبان 1392
  • دوشنبه 20 آبان 1392
  • پنجشنبه 16 آبان 1392
  • يکشنبه 12 آبان 1392
  • شنبه 11 آبان 1392
  • جمعه 10 آبان 1392
  • چهارشنبه 01 آبان 1392
  • سه شنبه 30 مهر 1392
  • دوشنبه 29 مهر 1392
  • يکشنبه 28 مهر 1392
  • شنبه 27 مهر 1392
  • جمعه 26 مهر 1392
  • چهارشنبه 24 مهر 1392
  • سه شنبه 16 مهر 1392
  • دوشنبه 15 مهر 1392
  • يکشنبه 14 مهر 1392
  • شنبه 13 مهر 1392
  • جمعه 12 مهر 1392
  • پنجشنبه 11 مهر 1392
  • چهارشنبه 10 مهر 1392
  • سه شنبه 09 مهر 1392
  • دوشنبه 08 مهر 1392
  • شنبه 06 مهر 1392
  • جمعه 22 شهريور 1392
  • پنجشنبه 21 شهريور 1392
  • سه شنبه 19 شهريور 1392
  • دوشنبه 18 شهريور 1392
  • جمعه 15 شهريور 1392
  • پنجشنبه 14 شهريور 1392
  • چهارشنبه 13 شهريور 1392
  • يکشنبه 10 شهريور 1392
  • سه شنبه 29 مرداد 1392
  • دوشنبه 28 مرداد 1392
  • چهارشنبه 23 مرداد 1392
  • دوشنبه 21 مرداد 1392
  • چهارشنبه 16 مرداد 1392
  • دوشنبه 14 مرداد 1392
  • جمعه 11 مرداد 1392
  • پنجشنبه 10 مرداد 1392
  • پنجشنبه 20 تير 1392
  • دوشنبه 17 تير 1392
  • يکشنبه 16 تير 1392
  • شنبه 08 تير 1392
  • شنبه 01 تير 1392
  • پنجشنبه 30 خرداد 1392
  • شنبه 28 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 15 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 10 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 08 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 03 ارديبهشت 1392
  • شنبه 17 فروردين 1392
  • جمعه 27 بهمن 1391
  • شنبه 21 بهمن 1391
  • پنجشنبه 19 بهمن 1391
  • شنبه 14 بهمن 1391
  • چهارشنبه 04 بهمن 1391
  • جمعه 29 دی 1391
  • سه شنبه 05 دی 1391
  • سه شنبه 28 آذر 1391
  • يکشنبه 26 آذر 1391
  • دوشنبه 20 آذر 1391
  • جمعه 17 آذر 1391
  • سه شنبه 23 آبان 1391
  • جمعه 12 آبان 1391
  • چهارشنبه 19 مهر 1391
  • سه شنبه 18 مهر 1391
  • شنبه 15 مهر 1391
  • جمعه 07 مهر 1391
  • جمعه 31 شهريور 1391
  • جمعه 17 شهريور 1391
  • جمعه 20 مرداد 1391
  • پنجشنبه 19 مرداد 1391
  • يکشنبه 15 مرداد 1391
  • چهارشنبه 11 مرداد 1391
  • دوشنبه 09 مرداد 1391
  • جمعه 30 تير 1391
  • چهارشنبه 28 تير 1391
  • سه شنبه 20 تير 1391
  • سه شنبه 13 تير 1391
  • يکشنبه 07 خرداد 1391
  • جمعه 05 خرداد 1391
  • جمعه 15 ارديبهشت 1391
  • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391
  • جمعه 01 ارديبهشت 1391
  • جمعه 25 فروردين 1391
  • پنجشنبه 17 فروردين 1391
  • سه شنبه 23 اسفند 1390
  • يکشنبه 23 بهمن 1390
  • دوشنبه 23 آبان 1390
  • دوشنبه 07 شهريور 1390
  • چهارشنبه 23 آبان 1380
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1239
  • کل نظرات : 313
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 71
  • بازدید امروز : 373
  • باردید دیروز : 811
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 1,184
  • بازدید ماه : 18,690
  • بازدید سال : 125,202
  • بازدید کلی : 850,403