close
تبلیغات در اینترنت
دکتر اردشیر شکرالهی و دکتر مهراورنگ قائدی دانشمندان ممسنی در رتبه های برتر جهانی
loading...

نورباران ویژه ممسنی و رستم

به جای تقابل و رو دررو بودن با وحدت فکری می‌توانی به جایگاه‌های بزرگ جهانی دسترسی پیدا کنی و دانشمند برتر جهانی باشی، می‌توانی مهراورنگ قائدی باشی و اردشیرشکرالهی...، "شکرخداوند" به درگاه الهی باید بجای آورد که فرشته‌ی "مهر" سر بر آستان و "اورنگ" ممسنی فرود…

به جای تقابل و رو دررو بودن با وحدت فکری می‌توانی به جایگاه‌های بزرگ جهانی دسترسی پیدا کنی و دانشمند برتر جهانی باشی، می‌توانی مهراورنگ قائدی باشی و اردشیرشکرالهی...،
"شکرخداوند" به درگاه الهی باید بجای آورد که فرشته‌ی "مهر" سر بر آستان و "اورنگ" ممسنی فرود آورده و جوان‌های برومند این دیار با اعتماد به نفس بالا، مقتدرانه پله‌های ترقی و رشد و کمال را یکی پس از دیگری در می‌نوردند. ممسنی این همت والا و این حکمت و هدف و موهبت الهی و این پتانسیل و انرژی بالقوه را در تمام جوان‌ها و نوجوان‌های خود نهفته دارد و گواه این مدعا مسئولیت‌های فکری در منصب‌ها و جایگاه‌های رهبری بزرگی است که این جوانان در جای جای این سرزمین پهناور به عهده دارند.
ناداری و فقر و حتی ضعف عمومی محیط و اجتماع نمی‌تواند بازدارنده‌ی کمال و ترقی باشد اگر غیرت و اعتماد به نفس و پشتکار در وجودت باشد.
این جوان‌ها راز و رمز توانستن‌ها را به خوبی دانسته‌اند و مسیر وهدف را به خوبی تشخیص داده‌اند. دوری از خانواده، کاستی‌های مالی زندگی، علایق و دلبستگی‌های مقطعی نتوانسته سد راهشان باشد. شعار اول این دو بزرگ‌مرد اندیشمند و نخبه، همدلی و وحدت انسانی و قومی–قبیله‌ای برای پیشرفت ممسنی بزرگ است. در دفتر ماهنامه"نورباران" پای صحبت‌هایشان نشستیم تا این شیمی‌دان‌های برجسته‌ی جهانی هم از راز و رمز چگونه سرآمد شدنشان برای جوان‌هایمان و برای ملت فهیم‌مان بگویند و هم از کارهای علمی و تخصصی بزرگشان که آنها را در رتبه‌های برتر جهانی قرار داده‌است.
آری؛ می‌توان به جای تقابل و رو در رو بودن، پشت بر پشت هم و شانه به شانه برای رسیدن به جایگاه‌های بزرگ قدم برداشت. دکتر "اردشیر شکرالهی" بزرگ مردی از طایفه‌ی بکش و دکتر "مهراورنگ قائدی" جوانمردی از جاوید، نماد این وحدت و همدلی و با هم بودن هستند. باشد که این رویه و این وحدت فکری بهترین نماد و الگوی دانش‌آموزان، دانشجویان، جوانان و دیگر اندیشمندان توانای ممسنی باشد ...
 

نورباران: ضمن تشکر  از حضور شما بزرگواران در دفتر ماهنامه نورباران خودتان را برای خوانندگان ماهنامه معرفی نموده و از محل زندگی و دوران تحصیل خود صحبت کنید.
دکتر شکرالهی: اردشیر شکرالهی هستم، متولداسفند ماه 1349روستای رازیانه‌کاری شهرستان ممسنی،  تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همین روستا و روستای خومه‌زار به پايان رساندم. جادارد از تمامي معلمان دوران ابتدايي و راهنمايي خود از جمله غفار مرادي، فرشته خاكيان، حمزه افشار، سيدمحمود حسيني ، ناصر عبدالهي و بيژن جوانمرد تشكر ويژه اي داشته باشم و براي سلامتي ايشان دعا مي كنم. همچنين مرحوم خدابخش محمودی و مرحوم هوشنگ شهریور (دبیران ریاضی و علوم) در پیشرفت من نقش خاصی داشتند (روحشان شاد). در امتحان ورودی مدرسه توحید شرکت نمودم و با کسب رتبه‌ی 3 در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر به این مدرسه راه یافتم و سال آخر به ممسنی برگشتم. مدرك دیپلم خود را در سال 68 از دبيرستان شهيد ايزدي ممسني اخذ كردم. آقای مانی در دبیرستان ایزدی ممسنی الگوی بسیار خوب رفتاری و علمي  برای ما بود. علی‌رضا کریمی، آقاملّا فرامرزی، محمد كريم چوبینه، حاج نوذر قاسمی، از معلمان خوب ما در این دبیرستان بودند. برادران ستایش، دکتر سپهر، شیرآبادی و شمس نیز از مديران و معلمان بسيار خوب ما در دبیرستان توحید بودند.
پدر و مادرم برای تحصیل من همه چیز را در طبق اخلاص گذاشتند و همیشه حامی‌ام بودند و به من توجه خاصی داشتند و از لحاظ عاطفی پشتوانه‌ی عظیمی برای من بودند. صمیمانه دست همه‌ی آنها را می‌بوسم و به آنها افتخار می‌کنم. یادم می‌آید وقتی کارنامه‌ی ثلث اول سوم راهنمایی گرفتم 9 بیست داشتم، پدرم به عنوان جایزه یک سیب به من داد و این سیب یک دنیا برای من ارزش داشت. در سال 75 ازدواج کردم و خدا به ما يك دختر و يك پسر داده، دخترم در اول دبيرستان و پسرم دوم دبستان درس می‌خواند. جا دارد كه از همسر و فرزندانم بواسطه صبر و گذشتشان تشكر ويژه اي داشته باشم.
 دکتر قائدی: کار رسانه امری پرزحمت و پرهزینه است و متاسفانه همه جنبه‌ی مثبت آن را در نظر نمی‌گیرند . جوانب منفی و انتقادات را بیشتر مطرح می‌نمایند. ما قدردان زحمات شما هستیم و به این حرکت پایدار و مداوم نورباران تبریک عرض می‌کنیم.
مهراورنگ قائدی هستم. متولد روستای آب‌پخشان. دوران ابتدایی و راهنمایی را در روستا به اتمام رساندم. از تمامی معلمان خوب و زحمتکشم که در رسیدن من و امثال من به درجات بالای علمی موثر بودند، سپاسگزارم. از معلم کلاس اولم آقای فتح‌اله رضایی تشکر ویژه‌ای دارم که در تکمیل رشد شخصیتی ما نقش بسزایی داشت. او انسان وارسته و فاضلی بود و حتی پول توجیبی به دانش‌آموزان می‌داد تا از مدرسه گریزان نباشند. قدردان سایر معلمانم از جمله آقایان خداکرم قائدی، عربی و محمدی هستم. دوران راهنمایی افتخار دانش‌آموزی معلمانی چون آقایان خانقلی رضایی، شیرآلی، حدیقه و ... را دارم. تحصیلاتم را در دبیرستان توحید شیراز ادامه دادم و سال آخر را به ممسنی برگشتم. در دبیرستان شهید ایزدی آقایان علی‌رضا کریمی، شاه قاسمی، آقاملافرامرزی، محمدکریم چوبینه، سیدعبدالمجید موسوی، علی محمدی، مرادقلی حیدری، شجاعی، مانی، رضایی، گودرزی و ... از اساتید زحمت‌کش بودند. در دوران ابتدایی مدیر منظمی به نام یاسر قائدی داشتیم که در نظم دادن به مدرسه خیلی زحمت می‌کشید. اگر نام بزرگوارانی از قلم افتاده از همه معذرت می‌خواهم. در مورد موفقیت‌های اینجانب نقش پدر و مادرم قابل ستایش است. پدر و مادرم در کنار همسرم با دست خالی و مشقت فراوان، شرایط پیشرفت و تحصیل مرا مهیا نمودند و من تا سال دوم دکترا درست متوجه نبودم هزینه‌ی زندگی‌ام چگونه تامین می‌شود و آنها حاشیه‌ی امنی برای من درست کرده‌بودند تا من با اعتماد به نفس مثل بچه پولدارها درس بخوانم. یادم می‌آید یک سال پول گندممان 60 هزار تومان شد که 50 هزار تومان آن را به من دادند.
نه فقط در مسائل مادی در بقیه مسائل نیز کمک حال ما بودند. در این میان دعای خیرشان خیلی موثر بود. پدرم علی‌رغم سواد کمی که داشت در بحث پشتیبانی و روحیه‌دهی دست‌کمی از افراد عالم و دانشمند نداشت. این ارتباط صمیمانه و عاطفی را در لحظه لحظه‌های زندگی‌ام درک می‌کنم به گونه‌ای که همیشه احساس می‌کنم آنها همیشه پشت پنجره نگران من هستند. دختر من کلاس اول دبستان درس می‌خواند و فکر می‌کنم همین یک فرزند کافی باشد. پدرم به واسطه‌ی مطالعات بسیار شاهنامه و کتاب فلک‌ناز، نام "مهراورنگ" را برایم انتخاب نمود.
نورباران: راجع به موفقیت‌های کسب شده‌ی اخیر توسط شما دو بزرگوار توضیحاتی ارائه بدهید.
دکتر قائدی: هر ساله موسسه‌ی ISI تمام محققین رشته‌های مختلف در تمام دنیا که در زمینه‌ی امور تحقیقاتی نظردارند بر اساس چند مولفه تقسیم‌بندی می‌کنند که بر اساس تعداد مقالات پراستناد، تعداد مقالات، تعداد مقالات دا  و تعداد ارجاعات بررسی می‌شود و بررسی می‌کنند که چه تعدادی از مقاله‌ها به مقاله‌ی شخص ارجاع داده‌شده و هر قدر تعداد ارجاعات بیشتر باشد، کیفیت کار محقق بالاتر است. ما چند نوع مقاله داریم. یکی ISI و دیگریISI . ICI موسسه‌ای دائمی‌ برای تمامی مقاله‌هایی که ارزش علمی دارند و ICI مقاله‌هایی است که توسط جهان اسلام منتشر می‌شود. مقاله‌های ICI برای کشور ایران ارزش علمی خاصی به خاطر بومی‌سازی دارد. مقاله‌های داغ نیز مقاله‌هایی است که نوآوری در کارشان باشد. تنها یک درصد محققین دنیا می‌توانند در زمره‌‎ی محققین برتر قرار بگیرند و هر ساله نُرم پذیرش مقاله‌ها بالاتر می‌رود. در رشته‌ی مهندسی شیمی ما دو نفر جزء یک درصد محققین پراستناد جهانی انتخاب شدیم و این موضوع برای اولین بار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌ ممسنی رخ داده‌است.
در ایران 59 نفر در لیست محققین یک درصد دنیا انتخاب شدند که دکتر شکرالهی  رتبه 33 کشوری و 3635 جهانی با تعداد ارجاعات 1340 واحد بود. اینجانب نیز رتبه‌ی 17 کشوری، 2500 جهانی با تعداد ارجاعات 1712 واحد بودم. لازم به ذکر است که حد مجاز ورودی ارجاعات 380 مورد بود که الان این واحد به 450 رسیده‌است.         

نورباران: شما چگونه مراحل رشد و ترقی را طی کردید و این شرایط چگونه باید مهیا شود؟
دکتر قائدی: امروز توقعات بالا رفته  و رفتن به سوی زندگی ماشینی و ایجاد فضای رفاهی توسط پدر و مادر، فضا را با گذشته متفاوت نموده‌است و همگان در سطحی بالاتر  با هم رقابت می‌کنند. در گذشته روستازادگان از امکانات آموزشی و رفاهی شهری برخوردار نبودند. موفقیت نسبی است. اولین شرط موفقیت خودشناسی است. بعد از خودشناسی عوامل موثر دیگری وجود دارد. یکی ابزار و تکنولوژی است و امروزه در روستاها دسترسی به این ابزار کمی مشکل است و انتقادی هم که در این زمینه بر آموزش و پرورش وارد است این است که به روستاها به لحاظ امتیازبندی معلمان، کمتر معلم خوب به فرستاده می‌شود و اگر هم فرستاده شود سایر لوازم آموزشی، سمعی و بصری همراهش نیست اما در شهر در کنار معلمان خوب، معلمان پرورشی، آزمایشگاه و سایر لوازم و تجهیزات آموزشی وجود دارد. دانش‌آموز باید به یک باور علمی و اخلاقی از معلم خود برسد و اعتماد داشته‌باشد که در فضای آموزش و پرورش به موفقیت می‌رسد. دانش‌آموز امروز به مرحله‌ای رسیده‌است که تفاوت لبخند واقعی و مصنوعی معلم خود را می‌داند. معلم باید خالصانه دانش‌آموز را تشویق کند و درست تنبیه و تشویق نمودن در معلم نهادینه شود. بعد از این شرایط نوبت به دانش‌آموز و شخص می‌رسد که باید تلاش کند و به موفقیت برسد. 90 درصد افراد موفق در دنیا اشخاص با میزان هوش معمولی هستند و ما باید این باور را در دانش‌آموز ایجاد کنیم که انسان در سایه تلاش و کوشش به بزرگی و موفقیت می‌رسد. متاسفانه ما امروزه در مدرسه و نظام آموزشی، توجه به مسائل گروهی را فراموش کرده‌ایم. به خاطر رقابت، اشخاص از همکاری با هم ابا دارند. ما از همان دوران ابتدایی می‌توانیم کارهای گروهی را نهادینه کنیم. دانش‌آموز اگر در رفاه کامل باشد همه‌ی استعدادهایش شکوفا نمی‌شود، زمانی فردی تلاش دوچندان دارد که نیازی دوچندان داشته‌باشد و این نیاز ممکن است مادی یا معنوی باشد. مادیات در درجه‌ی دوم اهمیت و رسیدن به هدف قراردارد. پدر و مادر برای هر فردی الگو هستند، آگاهی‌بخشی که فرزندان از پدر و مادر می‌گیرند خیلی مهم است، تمام تکیه کلام‌های من و دخترم یکی است و اعتمادی که فرزند به پدر و مادر دارد نوع بینشی است که پدر و مادر ناخواسته به فرزند منتقل می‌کنند.
دکتر شکرالهی: ما معتقدیم که هوش و استعداد فرزندان اين مرز وبوم نه تنها تحلیل نرفته بلکه از نسلی به نسل دیگر تقویت شده‌است منتها پشتکار و تلاش کم شده‌است و باید این موضوع آسیب‌شناسی شود. متاسفانه مسائل جنبي منفي و آفات بیشتر شده و رغبت افراد به علم کم رنگتر. ما در خصوص فرزندانمان  نباید درصدد انتقام از روزگار  باشیم و زندگي را ميدان عقده‌گشايي ناشي از نارسايي‌هاي گذشته كنيم و بهتر است افق‌های روشن آینده را برای فرزندان خود ترسیم کنیم و براين اساس براي آنها برنامه‌ريزي كنيم.
نورباران: تحصیلات عالی را چگونه سپری نمودید؟
دکتر شکرالهی: سال 1370 در رشته شیمی محض دانشگاه تهران شروع به تحصیل نمودم و بعد از فارغ‌التحصیلی درسال 1374 رشته شیمی تجزیه دانشگاه کرمانشاه را به خاطر علاقه شديد به شاگردي پروفسور شمسی‌پور و قاسمي، انتخاب نمودم و سال 76 در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شدم و جا دارد از اساتید برجسته‌ام بخصوص پرفسور شمسي‌پور، قاسمی و قلي‌وند تشکر نمایم. در بهمن ماه 79 به عنوان نفر اول ورودی دکترا در دانشگاه رازی کرمانشاه پذیرفته‌شدم و مهرماه 1384 موفق به اخذ درجه دكتري شدم و در همان سال به عنوان عضو هيئت علمي با درجه استادياري در  دانشگاه دولتی یاسوج مشغول شدم و در سال 88 درجه‌ی دانشیاری را اخذ نمودم. زمان کارشناسی ارشد 2 مقاله‌ی isi و در زمان دکترا 13 مقاله isi به چاپ رسانده‌ام. دو سال متوالی پژوهشگر برتر آموزشي دانشگاه یاسوج، یک سال پژوهشگر برتر گروه شیمی و سال 88 نیز به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه ياسوج واستان معرفی شده‌ام. داوری حدود 50 مجله داخلی و خارجی را عهده‌دار هستم و عضو هیئت تحریریه دو نشریه علمی دنیا (Journal of the Iranian Chemical Research وAmerican Journal of Analytical Chemistry) می‌باشم. حدود 40 دانشجوی کارشناسی ارشد داشته‌ام و در حال حاضر 14 دانشجوی ارشد و 2 دانشجوی دکترا دارم و تعدادی از دانشجویانم از ممسنی بوده‌اند: آقاي حامد قائدی، خانم رقیه آقايي دانشجويان كارشناسي ارشد اينجانب بوده‌اند كه هم اكنون در دوره دكتري مشغولند و خانم ها نسرين شكرالهي، طاهره مهرپور ، حسن گودرزی و محمودي و ... در مقطع كارشناسي ارشد مشغول تحصيل هستند.
دکتر قائدی: سال 1372 با رتبه 2027 در رشته شیمی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم و در سال 86 با رتبه‌ی 8 در المپیاد دانشجویی کشور و رتبه‌ی 13 آزمون کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دادم و با توجه به فارغ‌التحصیلی با مقام اول در دوره کارشناسی ارشد به دوره دکترا در دانشگاه اصفهان فراخوانده‌شدم. بعد از فارغ‌التحصیلی، در دانشگاه یاسوج به عنوان استادیار مشغول شدم و در سال 87 درجه‌ی دانشیاری را اخذ نمودم و در سال 90 پرونده‌ی استاد تمامی‌ام برای بررسی به تهران فرستاده‌شد. در همین دوران از پایان‌نامه‌ی فوق‌لیسانس یک مقاله‌ی ISI استخراج و دوره‌ی دکترا دو مقاله‌ی ISI داشتم و عمده فعالیت من از دانشگاه یاسوج شروع شد و از سال 82 تاکنون حدود 148 مقاله‌ی چاپ شده داشتم و بیش از 70 مقاله در سمینارهای داخلی و خارجی ارائه داده‌ام. تاکنون 60 دانشجوی کارشناسی ارشد داشتم و الان نیز استاد راهنمای حدود 30 دانشجوی فوق‌لیسانس و 4 دانشجوی دکترا را بر عهده دارم. در سال‌های 85، 87 و 90 پژوهشگر برتر دانشگاه یاسوج، سال 88 چهره‌ی برتر علمی استان کهگیلویه و بویراحمد شدم و یکی از پژوهشگران برتر برای داشتن مقاله‌ی پراستناد شدم و تاکنون 8 مقاله‌ام به عنوان مقاله‌ی پراستناد جهانی انتخاب شده‌است.
نورباران: در راه تحقیقات و سیر مراحل علمی، گاه اتفاق می‌افتد که انسان برای مدتی از خانواده و جامعه دور باشد و این دوری از لحاظ اجتماعی گاهی مشکلاتی به وجود می‌آورد. شما با این مشکلات چطور کنارآمده‌اید!
دکتر شکرالهی: ما بنا به شرايط زندگي منطقه‌اي مان علاوه بر انتظارات خانواده، بايد به انتظارات طايفه‌اي هم به عنوان بخشي از جامعه، توجه ويژه‌اي داشته باشيم. اگر در وادی علم و موفقیت جایگاهی به دست آوردیم باید فرصت زمانی بیشتری برای تداوم تحقیق و تلاش اختصاص دهیم و قطعاً در این میان فداکاری و صبر از سوي  همسر و فرزند و خانواده يك ضرورت است و در ایل و طایفه  حضور كم رنگ در مراسمات و ديدارها از سوي بزرگان و افراد مورد اقبال قرار نخواهد گرفت و اتهاماتی مثل منزوي بودن و نداشتن جنبه‌ی موفقیت  مطرح می‌شود و این موضوع براي فرد محقق آزار دهنده خواهدبود. در هر صورت گرچه بسي دشوار است كه همزمان جبهه‌ی علم، خانواده و ایل را حفظ كند اما در صورت محقق شدن بسيار زيبا و ستودني است و موحب محبوبيت دوچندان محقق نزد بزرگان ايل و تبار و جامعه دوچندان مي‌شود.   
نوربارن: همکاری گروهی شما با هم از چه زمانی شروع شد. برای ما خیلی جالب است دو شخص از دو طایفه‌ی متفاوت این‌گونه همکاری صمیمانه و نزدیکی داشته‌باشند!
دکتر قائدی: در سال 78 دکتر شکرالهی رئیس دانشکده فنی و مهندسی گچساران بود و من در آن دانشگاه مشغول بودم. اوایل همکاری‌های ما کاری و غیرتحقیقاتی بود تا اینکه از سال 84 و از دانشگاه یاسوج شروع شد. اگر ما بخواهیم به مطالب قبیله‌گرایی توجه کنیم هیچ تفاوتی با افراد عامی جامعه نداریم و اعتقاد ما این است که بپذیریم هر طایفه‌‌ای خوب و بد دارد. بسیاری از مشکلات که در جوامع سنتی پیش‌می‌آید ناشی از عدم شناخت نسبت به افراد سایر گروه‌هاست و اگر ما افراد سرشناس و توانمند سایر طوایف را بشناسیم از آنها همیشه به نیکی یاد می‌کنیم و اگر این ارتباط وجود نداشته‌باشد دایره‌ی اطلاعات ما از نقل قول  ناشی می‌شود و بدون توجه به مشاهدات تصمیم می‌گیریم. افراد تاثیرگذار باید این ذهنیت را از فکر سایر افراد پاک کنند.
نورباران: صحبت ما هم بر این موضوع است و انتقادی که به شما نیز وارد است از همین جریان نشئت می‌گیرد. چرا شما اندیشمندان و نخبگان جامعه در این جهت حرکت نمی‌کنید با توجه به این اعتقاد که می‌دانید یک نسل باید فدا شود و یا کارهای فرهنگی در طول زمان جواب می‌دهد؟
دکتر شکرالهی: حركت ناپسندي که در انتخابات شهرستان رخ داد به مثابه  موج مخرب و وحشتناكي بود كه ضربات مهلك و جبران ناپذيري به فرهنگ مردم ممسني وارد كرد. جايي كه عقلانيت جاي خود را به احساس و طايفه‌گرايي داده‌بود. نمايش آن روز هرگز در شان مردم فهيم ممسني نبود. موضوع مي بايست عميقاً آسيب‌شناسي شود و به كمك دو گروه كارآمد يعني بزرگان، سران و ريش سفيدان طوايف كه يادگاران گرانمايه شهر و ديارمان مي‌باشند و گروه دوم نخبگان و قشر فرهيخته و تحصيل‌كرده امروزي كه در سراسر مملكت نام و اسم و رسمي دارند، بررسی شود. احساس مي‌كنم بر اين دو قشر فرض و واجب است كه دست به كار شوند و طرحي نو دراندازند. اينجانب پيشنهاد برگزاري يك همايش بزرگ در سال جاري در خصوص مبارزه با طايفه گرايي با مشاركت فرهيختگان و نخبگان در همه زمينه‌ها و به خصوص جامعه‌شناسان شهرستان همچنين سران طوايف را به مسئولين ذيصلاح شهرستان مي دهم و معتقدم شروع و گامي بلند در اين زمينه خواهد بود.
من از طایفه‌ی بکش هستم اما بسياري از بهترین دوستانم از طایفه‌ی جاوید و رستم می‌باشد. مي‌توان استنباط كرد كه بکش از به‌کیش می‌آید یعنی خوب آیین، رستم نماد اقتدار است، جاوید هم یعنی همیشه پایدار، دشمن زياري و قشقایی ماهور نیز درخشنده‌ی تاریخ ممسني در پايمردي می‌باشند و این اقوام تضاد و تقابلی با هم ندارند و مکمل هم هستند. حضور اين طوايف در كنار هم به ممسني رنگ و معنا مي‌بخشد. پس بياييد تعامل نيك را جايگزين تقابل بد كنيم. بر مسئولين و پيشكسوتان و فرهيختگان و فرهنگيان و نخبگان فرض است كه دعوت به همدلی و وحدت داشته ‌باشند تا موضوعات ناخواسته‌ای که زیبنده‌ی فرهنگ ممسنی و رستم نیست، پیش نیاید، زمانی که میدان از اين افراد لايق وتعيين كننده خالی باشند مفرضان تعيين كننده خواهند بود.
خلاصه آن‌كه هزینه‌ کارهای فرهنگی و آماده‌سازی بستر با تاوان و هزینه‌های گزافی که برای درگیری‌های خیابانی می‌پردازیم قابل قیاس نیست.
 دکتر قائدی: توقعاتی که از نماینده‌ی فعلی می‌رود خیلی زیاد است چون وی متعلق به جامعه‌ی دانشگاهی است و خیلی از مسائل را با عملکرد حساب شده‌اش باید حل نماید. ضمن احترامی که به سایر مشاغل داریم بیان می‌کنم انتظاری که از یک استاد دانشگاه به عنوان نماینده مردم می‌رود به جهت رشد و تعالی‌اش در یک محیط علمی و دانشگاهی خیلی فراتر از دیگران است و باید جلوتر از جامعه حرکت نماید.
نورباران: باید بر این موضوع تاکید کنیم که افرادی که مسائل طایفه‌ای برایشان اهمیت ندارد و به پیشرفت و توسعه شهرستان بیشتر از ایل و تبار خود اهمیت می‌دهند باید در امور اجرایی شهرستان به صورت جدی حضور داشته‌باشند.
دکتر قائدی: دلیل این‌که طایفه‌گرایی ریشه و قوت گرفت این بود که افراد تاثیرگذار شهرستان بانی این تفکر و جریان فکری بودند. باید این موضوع را ریشه‌یابی کنیم. وقتی ما همه‌ی مدیران را از یک طایفه انتخاب می‌کنیم این موضوع باعث تشدید و التهاب بیشتر جو جامعه می‌شود. افرادی که نظرشان بر خلاف  دیگران است تحت فشار قرارمی‌گیرند. چرا گالیله به زندان رفت و چراهای دیگر! درست‌است که عقیده و نطر ما مبارزه با جو طایفه‌گرایی است اما این موضوع نیاز به یک همت گروهی و تلاشی طولانی مدت دارد و باید یک جریان قوی فکری در مقابل این جریان مسموم فکری صورت بگیرد و تلاش یک نفر یا دو نفر نمی‌تواند تاثیر چندانی داشته‌باشد.
نورباران: الان متاسفانه بهترین متفکران ما در خارج از شهرستان هستند و چندان میل و رغبتی به حضور در ممسنی و رستم ندارند. چرا؟!
دکتر شکرالهی: باید بستر پذیرش آماده‌شود و به آنها بها داده‌شود. شايستگي لياقت و توانمندي بايد ملاك و ارزش باشد نه مسايل ديگر و به خصوص طايفه گرايي. در اين صورت جاذبه، براي حضور و ماندن بيشتر خواهد بود تا رفتن. تا زماني كه در شهرستان استفاده از پتانسيل ها جايگزين پتانسيل سوزي نشود، جاذبه براي حفظ نخبگان ايجاد نخواهد شد.  
واقعیتی به نام "تنگ‌نطری" در شهرستان وجود دارد. ما نباید این عقیده را داشته‌باشیم که اگر بر فرض مثال فلاني پتانسيلي دارد نباید کسی او را بشناسد چون فردا می‌تواند گوی سبقت را از ديگري بربايد. ما باید به دید تعامل به هم نگاه کنیم و مسئولين شهر نبایدبرای فرداي افراد سقف قائل باشند. چرا نباید افراد توانمندمان در سطح کلان علمي و مدیریتی مملكت واستان وشهرستان حضوری جدی داشته‌باشند.  باید وسعت دیدمان را در سطح کلان به کار بگیریم، به یقین کلان‌نگری می‌تواند باعث پیشرفت و توسعه‌ی بیشتر شود.
دکتر قائدی: ما الان چند مرکز دانشگاهی در شهرستان داریم اما هیچ کدام دوره تحصیلات تکمیلی را ندارند و این ضعف بارز ماست و این انتظار می‌رود با افزودن رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا جایی برای حضور اندیشمندان بازشود.
ما باید هر کسی را که انگیزه‌ی مهاجرت دارد، تحسین کنیم. زمانی فرد نیاز به مهاجرت دارد که خودش پتانسیل درونی‌ای را احساس کند که با امکانات جامعه تطابق نداشته‌باشد و اگر شخصی احساس کرد نمی‌تواند در شهرستان باشد، دلیل بدی‌اش نیست، دلیل عدم وجود بسترهای لازم در شهرستان است.
نورباران: در پایان اگر صحبت خاصی دارید برای خوانندگان ماهنامه بیان کنید؟
همان‌گونه که جوانان و نخبگان ممسنی توانسته‌اند در زمینه‌های کاری، مدیریتی و علمی در خارج از شهرستان موفقیت‌ها و مسئولیت‌های بزرگی به دست آورند، انتظار داریم که با وحدت و همدلی و کنار نهادن اختلافات محلی و قومی در جهت پیشرفت و تقویت علمی، فرهنگی و اقتصادی شهرستان خود نیز تلاش روزافزونی داشته‌باشند. از دست‌اندرکاران ماهنامه‌ نورباران هم که در این زمینه اقدام به فعالیت‌های فرهنگی و بسترسازی نموده‌اند، تقدیر و تشکر فراوان داریم.

درباره مصاحبه ,
نورباران بازدید : 2985 چهارشنبه 28 تير 1391 زمان : 15:21 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
همه ی کسانی که دستی در کار چاپ و انتشار دارند می دانند که بیرون آوردن یک نشریه چه مشقاتی دارد اما قدمی برداشته شده و باید سعی در ادامه ی آن به بهترین صورت ممکن را داشت و در این راه نیاز به مساعدت و همکاری همه ی اهل فن صاحبان اندیشه و قلم داریم و امیدواریم که بتوانیم مکانی برای بیان نظرات و اندیشه دوستانمان که همه ی هم شهرستانی هایمان در شهرستانهای ممسنی و رستم است باشیم و آنها نیز ما را از ارائه ی هرگونه مطلب ، نوشته ، پیشنهاد و انتقاد محروم ننمایند و نشریه ی نورباران را مکانی برای بیان آنها بدانند و ما هم سعی و تلاش خواهیم کرد که این نشریه این فرصت را به همه ی افراد با هر دیدگاه و نظری بدهد هر چند با آن مخالف باشیم . آدرس دفتر نشریه : نورآباد ممسنی – میدان معلم،خ کشاورز ، منازل سازمانی ، سمت چپ درب چهارم noorbaran99@yahoo.com noorbaran90@gmail.com پیامگیر: 30005825000019
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • وبلاگ روستای دهنو مرکزی
  • اخبار ستاد نمازجمعه ممسنی
  • مالکی- خبری-تحلیلی و اجتماعی
  • آپدیت آنلاین نود 32
  • خبر نورآباد
  • اداره راه وشهر سازی ممسنی
  • پایگاه خبری سرزمین سبز
  • شهر خبر
  • امید آل امیر
  • سایت خبری اداره ارشاد رستم
  • پایگاه اطلاع رسانی صالحین ممسنی
  • جامعه ایران
  • رجا نیوز
  • بانک وبلاگی ممسنی و رستم
  • سایت تخصصی شعر لری
  • بسیج دانش آموزی ممسنی
  • احمدرضا رنجبر
  • هیئت کاراته شهرستان ممسنی
  • تاریخ اصفهان
  • اخبار شهرستان های ممسنی و رستم
  • دهتینـــــــــــــــی
  • محسن زارعی
  • وبلاگ جوانان ممسنی و رستم
  • رستم وطن
  • مطبوعات فارس
  • دنیای تفریح و سرگرمی
  • وب سایت شهرستان رستم
  • امیرحشمت اله رحیمی بویراحمدی
  • سایت موزیک-گالری عکس
  • ممسنی وب
  • مهرزاد احمدی
  • پایگاه خبری شهرستان های ممسنی و رستم
  • امرالله یوسفی
  • مراسخون
  • خبرگزاری ندای رستم
  • پل فهلیان
  • ممسنی و رستم
  • عبدالرضا مرادی
  • مشایخ
  • فهلیان
  • پارینه برد
  • فردین علمداری
  • ناول دانلود
  • دیار ممسنی
  • چهره های موفق شهرستان ممسنی
  • پرسش و پاسخ در رستم
  • سایرت لری
  • امیر ایوب
  • سرزمین ادب و فرهنگ
  • بردنگان
  • لیدوما
  • فــــــرهـــنـــگ...تــــاریــــخ...ایران،فارس،ممسنی
  • ادیب عربی
  • به تکرار تمام با تو بودن ها
  • شکوفه های خاموشی
  • سایت ممسنی
  • به یاد اسماعیل عزیز
  • ممسنی .مورکی جاوید.بهلو.دیار خوبان
  • رستم شهر
  • دکتر مرتضی اشرافی
  • ماهور نیوز
  • محمدکریم حیدری-تهران
  • شولستان
  • ماهنامه لیدوما
  • درخید رستم
  • اخبار ممسنی
  • داریوش بادپا
  • ماهور زادگاه من
  • روستای بابامنیر
  • دیار دشمن زیاری
  • دشمن زیاری
  • سردشت
  • سایت خفرک
  • سرزمین لر
  • وبلاگ تخصصی مهندسی برق
  • غزل های علی قیصری
  • ممسنی جوان
  • احمد خاکیان
  • خبرگزاری شهرستان رستم
  • سامانه پیامک پارس لیدوما
  • روستاهای ایران-دانش بومی
  • دهیاری روستای حسین آباد
  • هیئت اباالفضل العباس ع شهرستان نورآباد ممسنی
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آرشیو
  • جمعه 01 خرداد 1394
  • سه شنبه 25 فروردين 1394
  • دوشنبه 24 فروردين 1394
  • شنبه 22 فروردين 1394
  • جمعه 21 فروردين 1394
  • پنجشنبه 20 فروردين 1394
  • چهارشنبه 19 فروردين 1394
  • سه شنبه 18 فروردين 1394
  • دوشنبه 17 فروردين 1394
  • يکشنبه 16 فروردين 1394
  • شنبه 15 فروردين 1394
  • جمعه 14 فروردين 1394
  • پنجشنبه 13 فروردين 1394
  • چهارشنبه 12 فروردين 1394
  • شنبه 23 اسفند 1393
  • دوشنبه 11 اسفند 1393
  • چهارشنبه 06 اسفند 1393
  • سه شنبه 05 اسفند 1393
  • دوشنبه 04 اسفند 1393
  • يکشنبه 03 اسفند 1393
  • شنبه 02 اسفند 1393
  • جمعه 01 اسفند 1393
  • پنجشنبه 30 بهمن 1393
  • چهارشنبه 29 بهمن 1393
  • يکشنبه 12 بهمن 1393
  • شنبه 11 بهمن 1393
  • پنجشنبه 09 بهمن 1393
  • چهارشنبه 08 بهمن 1393
  • سه شنبه 07 بهمن 1393
  • دوشنبه 06 بهمن 1393
  • يکشنبه 05 بهمن 1393
  • شنبه 04 بهمن 1393
  • جمعه 03 بهمن 1393
  • پنجشنبه 02 بهمن 1393
  • چهارشنبه 01 بهمن 1393
  • دوشنبه 29 دی 1393
  • شنبه 27 دی 1393
  • جمعه 26 دی 1393
  • پنجشنبه 25 دی 1393
  • چهارشنبه 24 دی 1393
  • سه شنبه 23 دی 1393
  • دوشنبه 22 دی 1393
  • يکشنبه 21 دی 1393
  • شنبه 20 دی 1393
  • جمعه 19 دی 1393
  • پنجشنبه 18 دی 1393
  • چهارشنبه 17 دی 1393
  • دوشنبه 15 دی 1393
  • يکشنبه 14 دی 1393
  • شنبه 13 دی 1393
  • جمعه 12 دی 1393
  • چهارشنبه 10 دی 1393
  • دوشنبه 08 دی 1393
  • يکشنبه 07 دی 1393
  • شنبه 06 دی 1393
  • دوشنبه 01 دی 1393
  • دوشنبه 17 آذر 1393
  • پنجشنبه 13 آذر 1393
  • چهارشنبه 12 آذر 1393
  • سه شنبه 11 آذر 1393
  • دوشنبه 10 آذر 1393
  • يکشنبه 09 آذر 1393
  • شنبه 08 آذر 1393
  • جمعه 07 آذر 1393
  • پنجشنبه 06 آذر 1393
  • سه شنبه 20 آبان 1393
  • دوشنبه 19 آبان 1393
  • يکشنبه 18 آبان 1393
  • شنبه 17 آبان 1393
  • دوشنبه 05 آبان 1393
  • يکشنبه 04 آبان 1393
  • شنبه 03 آبان 1393
  • جمعه 02 آبان 1393
  • پنجشنبه 01 آبان 1393
  • چهارشنبه 30 مهر 1393
  • سه شنبه 29 مهر 1393
  • دوشنبه 28 مهر 1393
  • يکشنبه 27 مهر 1393
  • سه شنبه 22 مهر 1393
  • شنبه 19 مهر 1393
  • جمعه 18 مهر 1393
  • پنجشنبه 17 مهر 1393
  • چهارشنبه 16 مهر 1393
  • سه شنبه 15 مهر 1393
  • دوشنبه 14 مهر 1393
  • يکشنبه 13 مهر 1393
  • شنبه 12 مهر 1393
  • پنجشنبه 10 مهر 1393
  • دوشنبه 17 شهريور 1393
  • جمعه 14 شهريور 1393
  • پنجشنبه 13 شهريور 1393
  • چهارشنبه 12 شهريور 1393
  • سه شنبه 11 شهريور 1393
  • دوشنبه 10 شهريور 1393
  • يکشنبه 09 شهريور 1393
  • شنبه 08 شهريور 1393
  • چهارشنبه 05 شهريور 1393
  • سه شنبه 04 شهريور 1393
  • دوشنبه 03 شهريور 1393
  • يکشنبه 02 شهريور 1393
  • شنبه 01 شهريور 1393
  • پنجشنبه 23 مرداد 1393
  • پنجشنبه 16 مرداد 1393
  • سه شنبه 14 مرداد 1393
  • دوشنبه 13 مرداد 1393
  • يکشنبه 12 مرداد 1393
  • جمعه 10 مرداد 1393
  • پنجشنبه 09 مرداد 1393
  • چهارشنبه 08 مرداد 1393
  • سه شنبه 07 مرداد 1393
  • دوشنبه 06 مرداد 1393
  • چهارشنبه 25 تير 1393
  • شنبه 21 تير 1393
  • جمعه 20 تير 1393
  • پنجشنبه 19 تير 1393
  • چهارشنبه 18 تير 1393
  • سه شنبه 17 تير 1393
  • يکشنبه 15 تير 1393
  • پنجشنبه 12 تير 1393
  • سه شنبه 10 تير 1393
  • دوشنبه 09 تير 1393
  • چهارشنبه 04 تير 1393
  • سه شنبه 03 تير 1393
  • دوشنبه 02 تير 1393
  • يکشنبه 01 تير 1393
  • شنبه 31 خرداد 1393
  • جمعه 30 خرداد 1393
  • پنجشنبه 29 خرداد 1393
  • يکشنبه 25 خرداد 1393
  • شنبه 24 خرداد 1393
  • پنجشنبه 22 خرداد 1393
  • چهارشنبه 21 خرداد 1393
  • يکشنبه 11 خرداد 1393
  • شنبه 10 خرداد 1393
  • جمعه 09 خرداد 1393
  • پنجشنبه 08 خرداد 1393
  • چهارشنبه 07 خرداد 1393
  • دوشنبه 05 خرداد 1393
  • شنبه 03 خرداد 1393
  • جمعه 02 خرداد 1393
  • پنجشنبه 01 خرداد 1393
  • سه شنبه 23 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 22 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393
  • شنبه 20 ارديبهشت 1393
  • جمعه 19 ارديبهشت 1393
  • پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 16 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 10 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 09 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 08 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 07 ارديبهشت 1393
  • شنبه 06 ارديبهشت 1393
  • جمعه 05 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 02 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 24 فروردين 1393
  • شنبه 23 فروردين 1393
  • جمعه 22 فروردين 1393
  • پنجشنبه 21 فروردين 1393
  • چهارشنبه 20 فروردين 1393
  • دوشنبه 18 فروردين 1393
  • يکشنبه 17 فروردين 1393
  • شنبه 16 فروردين 1393
  • چهارشنبه 06 فروردين 1393
  • دوشنبه 04 فروردين 1393
  • چهارشنبه 21 اسفند 1392
  • سه شنبه 20 اسفند 1392
  • دوشنبه 19 اسفند 1392
  • سه شنبه 13 اسفند 1392
  • دوشنبه 12 اسفند 1392
  • يکشنبه 04 اسفند 1392
  • شنبه 03 اسفند 1392
  • جمعه 02 اسفند 1392
  • پنجشنبه 01 اسفند 1392
  • چهارشنبه 30 بهمن 1392
  • دوشنبه 28 بهمن 1392
  • يکشنبه 27 بهمن 1392
  • شنبه 26 بهمن 1392
  • دوشنبه 21 بهمن 1392
  • سه شنبه 15 بهمن 1392
  • دوشنبه 14 بهمن 1392
  • يکشنبه 13 بهمن 1392
  • شنبه 12 بهمن 1392
  • جمعه 11 بهمن 1392
  • پنجشنبه 10 بهمن 1392
  • چهارشنبه 09 بهمن 1392
  • سه شنبه 08 بهمن 1392
  • يکشنبه 06 بهمن 1392
  • جمعه 04 بهمن 1392
  • سه شنبه 01 بهمن 1392
  • دوشنبه 30 دی 1392
  • يکشنبه 29 دی 1392
  • شنبه 28 دی 1392
  • جمعه 27 دی 1392
  • پنجشنبه 26 دی 1392
  • چهارشنبه 25 دی 1392
  • سه شنبه 24 دی 1392
  • دوشنبه 23 دی 1392
  • يکشنبه 22 دی 1392
  • شنبه 21 دی 1392
  • پنجشنبه 19 دی 1392
  • يکشنبه 15 دی 1392
  • شنبه 14 دی 1392
  • جمعه 13 دی 1392
  • پنجشنبه 12 دی 1392
  • چهارشنبه 11 دی 1392
  • سه شنبه 10 دی 1392
  • دوشنبه 09 دی 1392
  • يکشنبه 08 دی 1392
  • شنبه 07 دی 1392
  • چهارشنبه 04 دی 1392
  • يکشنبه 01 دی 1392
  • شنبه 30 آذر 1392
  • پنجشنبه 28 آذر 1392
  • چهارشنبه 27 آذر 1392
  • سه شنبه 26 آذر 1392
  • دوشنبه 25 آذر 1392
  • يکشنبه 24 آذر 1392
  • شنبه 23 آذر 1392
  • جمعه 22 آذر 1392
  • سه شنبه 19 آذر 1392
  • شنبه 16 آذر 1392
  • چهارشنبه 13 آذر 1392
  • سه شنبه 12 آذر 1392
  • يکشنبه 10 آذر 1392
  • يکشنبه 03 آذر 1392
  • پنجشنبه 30 آبان 1392
  • چهارشنبه 29 آبان 1392
  • سه شنبه 28 آبان 1392
  • يکشنبه 26 آبان 1392
  • جمعه 24 آبان 1392
  • دوشنبه 20 آبان 1392
  • پنجشنبه 16 آبان 1392
  • يکشنبه 12 آبان 1392
  • شنبه 11 آبان 1392
  • جمعه 10 آبان 1392
  • چهارشنبه 01 آبان 1392
  • سه شنبه 30 مهر 1392
  • دوشنبه 29 مهر 1392
  • يکشنبه 28 مهر 1392
  • شنبه 27 مهر 1392
  • جمعه 26 مهر 1392
  • چهارشنبه 24 مهر 1392
  • سه شنبه 16 مهر 1392
  • دوشنبه 15 مهر 1392
  • يکشنبه 14 مهر 1392
  • شنبه 13 مهر 1392
  • جمعه 12 مهر 1392
  • پنجشنبه 11 مهر 1392
  • چهارشنبه 10 مهر 1392
  • سه شنبه 09 مهر 1392
  • دوشنبه 08 مهر 1392
  • شنبه 06 مهر 1392
  • جمعه 22 شهريور 1392
  • پنجشنبه 21 شهريور 1392
  • سه شنبه 19 شهريور 1392
  • دوشنبه 18 شهريور 1392
  • جمعه 15 شهريور 1392
  • پنجشنبه 14 شهريور 1392
  • چهارشنبه 13 شهريور 1392
  • يکشنبه 10 شهريور 1392
  • سه شنبه 29 مرداد 1392
  • دوشنبه 28 مرداد 1392
  • چهارشنبه 23 مرداد 1392
  • دوشنبه 21 مرداد 1392
  • چهارشنبه 16 مرداد 1392
  • دوشنبه 14 مرداد 1392
  • جمعه 11 مرداد 1392
  • پنجشنبه 10 مرداد 1392
  • پنجشنبه 20 تير 1392
  • دوشنبه 17 تير 1392
  • يکشنبه 16 تير 1392
  • شنبه 08 تير 1392
  • شنبه 01 تير 1392
  • پنجشنبه 30 خرداد 1392
  • شنبه 28 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 15 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 10 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 08 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 03 ارديبهشت 1392
  • شنبه 17 فروردين 1392
  • جمعه 27 بهمن 1391
  • شنبه 21 بهمن 1391
  • پنجشنبه 19 بهمن 1391
  • شنبه 14 بهمن 1391
  • چهارشنبه 04 بهمن 1391
  • جمعه 29 دی 1391
  • سه شنبه 05 دی 1391
  • سه شنبه 28 آذر 1391
  • يکشنبه 26 آذر 1391
  • دوشنبه 20 آذر 1391
  • جمعه 17 آذر 1391
  • سه شنبه 23 آبان 1391
  • جمعه 12 آبان 1391
  • چهارشنبه 19 مهر 1391
  • سه شنبه 18 مهر 1391
  • شنبه 15 مهر 1391
  • جمعه 07 مهر 1391
  • جمعه 31 شهريور 1391
  • جمعه 17 شهريور 1391
  • جمعه 20 مرداد 1391
  • پنجشنبه 19 مرداد 1391
  • يکشنبه 15 مرداد 1391
  • چهارشنبه 11 مرداد 1391
  • دوشنبه 09 مرداد 1391
  • جمعه 30 تير 1391
  • چهارشنبه 28 تير 1391
  • سه شنبه 20 تير 1391
  • سه شنبه 13 تير 1391
  • يکشنبه 07 خرداد 1391
  • جمعه 05 خرداد 1391
  • جمعه 15 ارديبهشت 1391
  • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391
  • جمعه 01 ارديبهشت 1391
  • جمعه 25 فروردين 1391
  • پنجشنبه 17 فروردين 1391
  • سه شنبه 23 اسفند 1390
  • يکشنبه 23 بهمن 1390
  • دوشنبه 23 آبان 1390
  • دوشنبه 07 شهريور 1390
  • چهارشنبه 23 آبان 1380
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1239
  • کل نظرات : 313
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 97
  • بازدید امروز : 187
  • باردید دیروز : 974
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 4,669
  • بازدید ماه : 11,322
  • بازدید سال : 16,664
  • بازدید کلی : 698,397