close
تبلیغات در اینترنت
آسـیب‎‌شـناسی و چـرایی خـشونـت در انـتخـابـات هـای مـمسـنی با حـضور نـامـزدهای انـتخـابـات مجـلــس نــهم در "نــوربـاران" بخش دوم
loading...

نورباران ویژه ممسنی و رستم

  در شماره ی قبل نیز نوشتیم که: بنا به تاکید بیشتر دوستان کاندیدا در انتخابات نهم مجلس مبنی بر مشغله‌های کاری،  همه‌ی آنها متفقاً ایام تعطیلات نوروزی 92 مدّنظرشان بود. پس از اتمام هماهنگی‌های مجدد، باز هم تعدادی از دوستانی که حضورشان می‌توانست در حال و هوای این مناظره و کیفیت‌بخشی آن تاثیر دوچندانی داشته باشد بنا به مشغله‌های کاری، عروسی بستگان و مهمانان نوروزی‌شان نتوانستند در این جمع صمیمی حضور پیدا کنند و در این نشست تنها چهار نفر از این عزیزان حضوریافتند…

  در شماره ی قبل نیز نوشتیم که: بنا به تاکید بیشتر دوستان کاندیدا در انتخابات نهم مجلس مبنی بر مشغله‌های کاری،  همه‌ی آنها متفقاً ایام تعطیلات نوروزی 92 مدّنظرشان بود. پس از اتمام هماهنگی‌های مجدد، باز هم تعدادی از دوستانی که حضورشان می‌توانست در حال و هوای این مناظره و کیفیت‌بخشی آن تاثیر دوچندانی داشته باشد بنا به مشغله‌های کاری، عروسی بستگان و مهمانان نوروزی‌شان نتوانستند در این جمع صمیمی حضور پیدا کنند و در این نشست تنها چهار نفر از این عزیزان حضوریافتند و قرار بر این شد که بقیه‌ی دوستان در فرصت دیگری، با ما (نورباران) نشست داشته‌باشند که متاسفانه برای نشست دوم آقایان انصاری، بناوی، قائدی و گودرزی تاکنون به ما "نوربارانی‌ها" جوابی نداده اند ...

در شماره قبل بخش اول مصاحبه‌ی دوستان که شامل صحبت های آقایان رنجبر، مرادی و دهقان به مدت 10 دقیقه و صحبت آقای شفیعی به مدت 20 دقیقه نگاشته شد و بخش دوم مصاحبه‌، شامل نظرات دوستان راجع به "راهکارها و پیش‌بینی‌ها برای کم کردن بار خشونت در انتخابات" بیان کردند و دوستان در یک وقت بیست دقیقه‌ای و آقای مرادی  و آقای دهقان در دو وقت 10 دقیقه‌ای به بیان نظرات خود پرداختند.

لازم به ذکر مجدد است که "اگر در اندازه و حجم مطالب دوستان ناهماهنگی‌ای وجود دارد به سرعت بیان و حجم سخنان آنها در وقت مقررشان برمی‌گردد و اصلاحات و ویراستاری‌هایی که این عزیزان بعد از بازگرداندن مطلب انجام داده‌اند. ما ضمن تقدیر و تشکر خالصانه و فراوان از حضور این بزرگواران، صحبتهای این دوستان را که پس ازبازخوانی و اصلاح توسط خودشان به این دفتر عودت دادهشده، با رعایت امانتداری کامل روزنامه نگاری، منتشرنموده و امیدواریم که توانسته‌باشیم رضای حق و رضایت خاطر شما خوانندگان فهیم "نورباران" را برآورده کرده‌باشیم.

اظهارات دوستان شرکت کننده در این مصاحبه و دیگر مصاحبه های "نورباران" صرفاً نظر شخصی خود آنها است. "نورباران" آماده پذیرش و درج مطالب صاحب‌نظران و منتقدین مصاحبه‌ها و انعکاس نظرات آنها می‌باشد.
 


 

حمیدرضا دهقان:

تا زمانی که مسئولان اجرایی شهرستان ما به کاندید یا کاندیدای خاصی نگرش دارند، این بحث طبیعی است چون مسئولان شهرستان امکانات دارند، اختیار دارند، حق امضاء دارند


حمیدرضا دهقان(کارشناس ارشد مدیریت برنامه‌ریزی و کارشناس نظارت و برنامه‌ریزی صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد و مشاور مدیر کل صدا و سیمای شبکه دنا): اولین حسن این جلسات دیدار دوستان است و اصل برگزاری آن خوب است و من آمادگی دارم در جلسات آتی شرکت کنم.

یکی از جوانان سه روز بعد از 12 اسفند برای موضوع کاری و مصاحبه‌ای به شیراز رفته بود و اولین سوالی که از او پرسیده‌بودند این بود که چرا در ممسنی به خاطر انتخابات آدم می‌کشند؟

بحث من اشاره به یک موضوع جزئی بود امّا موضوع کلی آن فرار سرمایه هست. ما باید بپذیریم تا امنیت اقتصادی و سیاسی تامین نشود ورود سرمایه امکان‌پذیر نیست، امنیت اقتصادی این است که اصل و سود مشروع سرمایه‌گذار تامین شود و این یک اصل است و وظیفه‌ی مدیر شهرستان است و بحث مهم‌تر امنیت سیاسی است، یعنی سرمایه‌گذار فراغ بال داشته‌باشد و از نظر روحی آرامش داشته‌باشد که امنیت لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارد، و این مشکل بزرگی است و نسبت سرمایه‌گذاری با اشتغال یک به یک است.

اگر شما یک ریال سرمایه‌گذاری کردید باید بالتبعش پیش بینی یک شغل را داشته‌باشی و این یک ریال واحد مبناست مثلاً در حوزه‌ی تعاون 10 میلیون تومان است. به میزان درصد سرمایه‌گذاری که در یک نقطه شکل می‌گیرد، پیش بینی درصد رشد اشتغال را باید داشته‌باشیم. در حال حاضر این نکته وجودندارد، ضمن اینکه باید بپذیریم که در ممسنی و رستم مردم مکنت مالی لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارند و طبیعی است که شرایط را برای ورود سرمایه‌گذار فراهم نماییم و این امکان در حال حاضر به لحاظ تشدید خشونت وجودندارد و این را از یک منبع موثق شنیدم که ما جزء 12 شهر خط قرمزی هستیم.

در دو دور قبل، این خشونت کمتر بود و در آن دوره‌ها ما حداقل؛ کشته ندادیم امّا الآن دادیم. انتخابات دور قبل ممسنی و رستم روی انباری از باروت برگزارشد، ده‌ها نفر زندانی شدند، صدها نفر زخمی شدند و خیلی به خاطر ترس از محاکمه و زندان، مجروحیت خودشان را در خانه درمان کردند.

ممسنی و رستم دارای پیشینه‌ی تاریخی است و کل افتخار ما به هویت و تاریخ ماست، به اینکه 7500 سال سابقه‌ی انسان‌زیستی و تمدن داریم، به اینکه ملت متمدنی هستیم، به اینکه اساتید، دانشجویان، کارمندان و عزیزان ما در سطح کشور افتخارآفرینی می‌کنند ولی چرا موقعی که به نقطه‌ی انتخابات می‌رسیم نمره‌ی منفی می‌گیریم.

بحث جانبداری مسئولان اجرایی شهرستان هم مهم است. تا زمانی که مسئولان اجرایی شهرستان ما به کاندید یا کاندیدای خاصی نگرش دارند، این بحث طبیعی است چون مسئولان شهرستان امکانات دارند، اختیار دارند، حق امضاء دارند و جابجایی در تعرفه‌ها و نیروها، گزینش و چینش نیروها در صندوق‌ها دست مسئولان است، اگر مسئولان شهرستان جانبداری کنند که در دور قبل کردند، خشونت بخشی از تبعات آن است. حالا از بعد مسئولین باید این نکته را اشاره کنم که خدمت یکی از دوستان بودم و گفتند: راهکار چیست؟ گفتم یکی از راهکارها این است که به این سوال پاسخ داده شود، چطور 20 نفر جوان با پوشاندن صورتشان با 20 چماق یا سنگ یک صندوق را به نفع یک کاندیدا قرق می‌کنند امّا 10 نفر نیروی انتظامی با حمایت قانون و اقتدار حاکمیتی و اسلحه نمی‌تواند این کار را انجام دهد؟ نظر من این است که نیروی انتظامی می‌تواند این کار را انجام بدهد به شرطی که به او دستور بدهند.

در شهر خرم‌آباد و چند شهر دیگر این اتفاق رخ داد که نیروی ناظر را خارج از شهرستان آوردند. اگر روز جمعه 12 اسفند 90 نیروی ناظر و مجری از شهرستان‌های اطراف گزینش شده‌بودند برای او اشخاص کاندیداها مهم نبود، مهم این بود که وظیفه‌شان را به نحو احسن انجام دهند و حساسیتی بر روی قبولی یا عدم قبولی کاندیدای خاص نداشتند. در خیلی از موارد وقتی بحث جانبداری مطرح می‌شود نیروی ناظر و اجرا را خارج از شهرستان می‌آورند و این مورد چون تجربه شده و در خیلی از شهرستان‌ها اجرا شده‌است و من اعتقاد دارم که در انتخابات ممسنی و رستم هم اجراشود.

نسل جوان ما باید اینگونه به انتخابات فکر کند که می‌خواهد 70 الی 80 سال در شهرستان زندگی کند، پدر من که 80 سالش است می‌گوید فوقش 5 سال دیگر زنده‌باشم و فلانی که به خانه‌ آمد به او رای می‌دهم امّا آن جوان باید اینگونه تصورکند که می‌خواهد شهرستان را به گونه ای بسازد که 80 سال در آن زندگی کند اگر ما با دید عوام گرایانه و سنت زدگی قبلی حرکت کنیم در همین سنت می‌مانیم و آن باتلاق را کمی بزرگ تر می‌کنیم. لذا من اعتقاد دارم در این مقطع نسل جوان و نسل روشنفکر نقش موثر و پیش قراولی دارند.

 

 عبدالرضا مرادی:

اینجانب از اینکه از مردم شریف ممسنی و رستم هستم افتخار می‌کنم و در هر نقطه‌ای از کشور هم که باشم با سربلندی اعلام می‌کنم که اهل ممسنی هستم و از حیثیت مردم نیز دفاع خواهم‌کرد


عبدالرضا مرادی (نماینده دور هشتم مجلس، حقوقدان، مدیرکل حقوقی و اموربین‌الملل سازمان  ثبت اسناد و املاک کل کشور): قبل از اینكه به عوامل خشونت اشاره كنم در پاسخ سوال نورباران جهت شركت در جلسه هم اندیشی باید عرض نمایم كه با توجه به  موقعیت كاری چنانچه جلسه در تهران باشد،  در جلسات شركت می كنم.

اما در مورد برخی از مطالبی كه در این میز گرد توسط دوستان حاضر مطرح شد لازم می دانم نكاتی را عرض كنم. در مورد صحبت آقای دكتر شفیعی كه اشاره كردند: "خیلی دشوار است که شما در منطقه ای مثل شیراز یا تهران ادعا داشته‌باشید که ما اهل ممسنی و رستم هستیم و دلیلش را شناخته شدن چهره منفی ممسنی و رستم اعلام كردند و همچنین اشاره نمودند در اولین ملاقاتی که من با استاندار فارس (صادق عابدین) بعد از انتخابات داشتم او گفت: شفیعی، چند نفر کشته شده‌است؟" باید عرض نمایم كه  بحث خشونت به صورت مقطعی در ممسنی و رستم بروز داشته و به صورت یک امر دائمی و تنها مختص به ممسنی  و رستم نبوده است.

متاسفانه نوع نگاه بعضی از مسئولان نسبت به ممسنی و رستم نگاه دقیقی نیست و اگر دقیق به این موضوع نگاه می‌کردند به این مطالب اشاره نمی‌شد! من در چندین دوره‌ی انتخابات به  طرق مختلف اعم از مسئولیت اجرایی یا قضایی و یا داوطلب نمایندگی مجلس ، حضور داشته‌ و و در موردانتخابات برخی از شهرستانها اطلاعاتی را کسب کرده ام‌. در بعضی از شهرستان‌ها خشونت‌هایی برزو کرده که اصلاً در ممسنی و رستم اتفاق نیفتاده است ودست به کارهایی زده شده ‌ که در حوزه انتخابیه ممسنی و رستم  سابقه نداشته است ولی متاسفانه نام ممسنی و رستم را بدجلوه داده اند ‌ونوع نگاه را بد مطرح کرده اند. وقتی مسئول ارشدی بخواهد به ممسنی  و رستم بیاید قبل از اینکه با مردم، نخبگان شهرستان و نماینده مردم و کسانی که می‌توانند اطلاعات دقیقی در اختیار آن مسئول  قراردهند، ملاقات داشته باشد ، کسان دیگری اطلاعات ناصحیح از وضعیت این شهرستانها و مردم،  به آن مقام مسئول می‌دهند و آنگاه که آن مسئول بر اساس گزارشات نادرست می خواهد تصمیم بگیرد، نوع نگاهش، نگاه دیگری است . آقایان توجه داشته‌باشند در خیلی از شهرستان‌ها، راهبندان‌ها، آتش زدن ادارات و درگیری‌های شدیدتری  بین مردم و ادارات وجود داشته است‌، چرا در نظریه پردازی خود به این نکات اشاره نمی‌کنند؟ چرا فقط به مردم ممسنی و رستم این نوع نگاه را دارند؟ که این متاسفانه ناشی از عدم شناخت مردم ممسنی و رستم توسط دیگران است. ضمناً اینجانب از اینکه از مردم شریف ممسنی و رستم هستم افتخار می‌کنم و در هر نقطه ای از کشور هم که باشم با سربلندی اعلام می کنم که اهل ممسنی هستم و از حیثیت مردم نیز دفاع خواهم کرد.

در مورد بخش دیگری از صحبت آقای دکتر شفیعی که اشاره نمودند، فرهنگیان خودشان عامل طایفه گرایی هستند باید عرض کنم که اتفاقاً برخلاف نظر ایشان، بنده اعتقاد دارم که فرهنگیان عزیز ما نه تنها نگاه طایفه‌گرایانه ندارند بلکه تمام تلاششان بر این بوده که انتخابات ها از هر حیث و جهت خوب و سالم برگزار شوند و اینجانب در انتخابات های متعددی از جمله انتخابات دوره های هفتم، هشتم و حتی نهم مجلس شورای اسلامی شاهد این مطلب بوده و آن را به عینه لمس کرده‌ام از این ها گذشته، براساس یک نگاه آماری در انتخابات دور اول، دوم، سوم و هشتم نوع نگاه، قومی قبیله‌ای و طایفه‌ای نبوده است. در دوره‌ی اول و دوم منتخب وقت در همه‌ی طوایف آرای بالایی را اخذ کرد و عموم مردم هم به این مطلب اذعان دارند. نماینده دور سوم هم در رستم آرایی بیشتر از آرای طایفه‌ی خودش داشت و یا در انتخابات دور هشتم که اینجانب به عنوان نماینده مردم  انتخاب شدم، فقط در یک طایفه اکثریت آرا را نداشتم ؛ در رستم، ماهور، دشمن زیاری و بکش رای اول را گرفتم و این در حالی بود که در شهرستان رستم که آن زمان بخشی از ممسنی بود دو کاندیدای محلی هم حضور داشتند.

پس نوع نگاه مردم به صورت مطلق نگاه طایفه‌ای نبوده و به صورت مقطعی در برخی از انتخابات‌ها بعضی از عوامل دست به دست هم می‌دهند و ممکن است این نگاه طایفه‌ای  شکل بگیرد. در همین انتخابات نهم که اتفاقاً از چند روز قبل از آن، در حوزه انتخابیه حضور نداشتم، اگر تعداد داوطلبین محدود به 4 نفر نمی شد تک کاندیدایی در طوایف ایجاد نمی‌گردید و قطعاً آن مسائل و درگیری‌ها پیش نمی‌آمد. وقتی مردم انتخاباشان بین 3 یا 4 نفر محدود شود و کسانی که اکثریت آراء و اقبال عمومی را داشته اند‌، کنار گذاشته شوند، خود به خود احساسات قومیتی مردم در تحریک می شود.

نکته‌ای را هم آقای دهقان اشاره کردند که لازم می‌دانم در مورد آن هم اشاره‌ای داشته باشم. بعضی از مواقع، بعضی از مسئولین، وظیفه‌ی خود را خوب انجام می‌دهند، مثلاً نیروی انتظامی امنیت شعب اخذ رای را خوب فراهم کرده‌ است و کمتر مورد ی وجود داشته است که خود شعب اخذ رای مشکل داشته‌باشد و امنیت شعب  فراهم بوده است، امّا در برخی از موارد عده‌ای دور از چشم مسئولان دست به اقدامات خشونت آمیز می زنند  و در خیابان راه شخص یا گروهی را می‌بندند و ایجاد مشکل می‌کنند.

 اینجا بحث فرق می‌کند. من خودم دیدم و شاهد بودم که در انتخابات دوره هشتم  مسئولان نیروی انتظامی و قضایی به طور دقیق با عوامل خشونت مقابله کرده‌ و خیلی هم محکم برخورد نمودند و در روز انتخابات به تعداد کافی برای صندوق‌های اخذ رای مامور گذاشتند‌ ولی در خارج از شعب اخذ رأی  عده ای مشکل ایجاد کردند.  در انتخابات دوره نهم هم شنیدم و به عنوان نماینده وقت مردم در تماس هایی که با مسئولین برگزاری انتخابات داشتم، گزارش دادند که به طور قاطع با عوامل خشونت برخورد شده است. مردم باید به مسئولان کمک کنند. اگر مردم به ماموران انتظامی و مسئولان برگزاری انتخابات کمک کنند و بعضی‌ها عامل خشونت نباشند قطعاً امنیت عمومی و امنیت شعب اخذ رأی فراهم می شودکه  ان شاء الله در انتخابات آینده هم اینچنین خواهد بود و هیچ مشکلی پیش نمی آید.

 

 

محمد رنجبر:

مهمترین عامل تشدید خشونت در ممسنی، مسئولان برگزاری انتخابات شهرستان است. ما اگر مدعی پیشرفت ممسنی هستیم باید از این عوامل بازخواست می‌کردیم


محمد رنجبر (کاندیدای دور نهم مجلس، فرهنگی بازنشسته و حقوقدان): در ادامه‌ی عرایضم به عوامل بروز خشونت در شهرستان و راهکارهای کم کردن آن اشاره می‌کنم. از بین بردنش کار حضرت فیل است و به این سادگی در کوتاه مدت میسر نیست. غلبه‌ی فرهنگ طایفه‌گرایانه را به عنوان یکی از عوامل طایفه‌گرایی مطرح کردم. آقای دهقان دو پارادوکس گفتاری و رفتاری برای آن تعریف کردند که درست بود، آقای دکتر شفیعی هم به صورت علمی بحث را کالبدشکافی کردند و عوامل مختلف از جمله اینکه فرهنگ سیاسی، فرهنگ اقتصادی و شکل گیری اقتصاد ما به اقتصاد صنعتی نیست را بیان کردند. همه‌ی اینها مبنای مسائل اقتصادی که آقای شفیعی بیان کردند به دورن طایفه و به غلبه‌ی فرهنگ طایفه‌گرایانه بر فرهنگ منطقی برمی‌گردد.

آقای دکتر شفیعی و آقای دهقان به تحریک عصبیت‌های قبیله ای در ایام انتخابات اشاره کردند بعضی درون طایفه‌ی خودشان دم از طایفه‌گرایی می‌زنند ولی خارج از طایفه‌ی خودشان بحث فراطایفه ای را مطرح می‌کنند، متاسفانه این یکی از معظلات جامعه‌ی ماست یا اینکه شخصی قانون شکنی کرده و در شهرستان مسئول است و مسئولیت بالا هم دارد بعد می‌گوید من جلوی هر گونه قانون شکنی را می‌گیرم و بعضی‌ها از این واژه سوءاستفاده می‌کنند و به قول آقای دکتر شفیعی "بحث کردن از طایفه‌گرایی موجب تحریک بعضی از احساسات و افزایش آن می‌شود"، بهتر است که با توسل به صداقت در این امر و با جان و دل بگویند "رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ" و وارد موضوع شوند. چون کار، کار سختی است و بحث طایفه‌گرایی آنقدر رسوخ پیداکرده، همین بحث فرهنگیان و اختلاف نظر بین آقای مرادی و آقای شفیعی قابل توجه است. فرهنگیان فقط شامل آموزش و پرورش نمی‌شود، دانشگاهیان و همه‌ی تحصیل‌کرده‌ها هم فرهنگی هستند. اندیشمندان ما باید به صورت یک نهاد مردمی خودجوش هزینه بکنند و این مسائل را برای مردم بشکافند و در سوابق افرادی که می‌آیند و فراطایفه ای صحبت می‌کنند، تحقیق و تفحص کنند و جامعه وادار به تحقیق و تفحص گردد. ببینیم عملکرد بنده به عنوان محمد رنجبر در کسوت معلمی در مقاطع مختلف و عضویت در شورای شهر یا مشارکت در انتخابات دور قبل چگونه بوده و چه پیشینه‌ای داشته‌ام‌ و آیا می‌توانم فراطایفه ای حرف بزنم. به یک جهاد فرهنگی توسط دلسوزان شهرستان نیازمندیم و در اینجا اعلام می‌کنم که بنده این آمادگی را دارم که در خدمت این جمع باشم هر زمان صلاح بدانند یک روز قبلش به من اطلاع دهند.

در خصوص زایش و رویش طایفه‌گرایی اختلاف نظری با آقای مرادی دارم. تا دور پنجم، انتخاب ما انتخاب طایفه ای نبود. در دور اول و دوم تعداد مخالفان آقای شجاعی در جاوید بیشتر از بکش بود. در زمان آقای موسوی تا آقای الهیاری هم اختلافات طایفه ای وجود نداشت. این اختلافات از دور ششم شروع شد و آن هم نه توسط مردم. در دور ششم مجلس نماینده ما فارغ از دیدگاه سیاسی ایشان، قوی و صاحب نظر بود امّا آماری از آن سال دارم که از حدود 60 الی 70 نفر از مسئولین شهرستان و معاونت‌های قابل توجه از یک طایفه‌ی خاص و حدود 6 الی 7 نفر خارج از آن طایفه‌ی خاص بود. آمار و اسامی را دارم و در صورت صلاحدید به "نورباران" ارائه می‌دهم. عصبیت از آن زمان افزایش پیداکرد. قصدم این نیست که عملکرد نماینده‌ای را زیر سوال ببرم لذا یک صف‌بندی قومی، طایفه‌ی  مقابل انجام داد و کسانی هم سیاستمدار بودند از این فرصت استفاده کردند و دور بعدش دقیقاً نماینده راهی را رفت که نماینده‌ی پیشین رفته بود. اینها باعث شد که در دور هشتم و در روز انتخابات سخت‌ترین درگیری‌ها را داشته‌باشیم و من حدس نمی‌زدم با من که عضو شورای شهر بودم برخوردشود. وقتی از کنار صندوق موردآبی رد شدم صدای سنگ آمد و من تا خواستم پیاده شوم یکی از دوستان بکشی‌ام صورتم را بوسید و گفت: پیاده نشو. و من بنابر مصالح پیاده نشدم و بعدها از طریق دوستان شورا فهمیدم که به ماشین من سنگ انداخته‌اند. در دور هشتم اولین بار تفنگ وارد عرصه ی انتخابات شد و چند نفر با ساچمه زخمی شدند که نتیجه‌ی آن در دور نهم کشته‌شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر بود و با صراحت این را بیان می‌کنم  و حاضر به دفاع از آن هستم که: "مهمترین عامل تشدید خشونت در ممسنی، مسئولان برگزاری انتخابات شهرستان است." ما اگر مدعی پیشرفت ممسنی هستیم باید از این عوامل بازخواست می‌کردیم، اعم از مسئولان اجرایی و نظارت.

نظارت به جای اینکه اطلاع‌رسانی صحیح به مسئولین بالادستش نماید با اطلاع‌رسانی جهت‌دار آرایش انتخاباتی را طوری تنظیم که رقابت انتخاباتی را در شهرستان به جایی می‌کشاند که کانون‌های بحران شهرستان رو در روی هم قرارمی‌گیرند.

طبیعی است که کسانی که دنبال فرصت هستند شایعه‌سازی می‌کنند و احساسات طایفه‌ای را تحریک می‌کنند. من نمی‌خواهم گناه را گردن نماینده‌ای که قبول شده بگذارم، شاید نماینده‌ای نتواند اطرافیانش را درست کنترل کند و این موضوعات پیش بیاید. همه باید در اداره امور شهرستان سهیم باشند و تقسیم و تسهیم قدرت باید به طور مساوی وجودداشته‌باشد و افراد شاخص و شایسته را از همه جا انتخاب کنند برای اداره امور شهرستان، تنش‌ها کمتر می‌شود.

من صادقانه بیان کردم که (طایفه‌گرایی) از دور ششم شروع شد و در دور هفتم که نماینده از ما بود تشدید شد و در دور بعد هم شدیدتر شد. من از آقای دکتر شفیعی تشکر می‌کنم که تا الان در رقابت بین طوایف معمولی رفتارکرده‌ و نه اینکه صد درصد تایید می‌کنم امّا تا الان ذهن مردم از بحث طایفه‌گرایی دارد خالی می‌شود و ان‌شاءالله این روند نهایتاً به نقطه‌ی آخر برسد. ما خوب است دور هم بنشینیم و انتقادات را مطرح کنیم، سازندگی در همین انتقادات است. شاید من نمی‌دانم تصور ذهنی جامعه از من چیست ولی وقتی انتقاد آقای مرادی و آقای شفیعی را بشنوم، این، باعث می‌شود تا به خود بیایم و بازخورد رفتار خودم را در جامعه ببینم. لذا صادقانه دست به دست هم بدهیم و دقیقاً روزی که انتخابات تمام شد آن را تمام شده بدانیم. کدورت‌ها را کنار بگذاریم و منتخب را حمایت کنیم امّا او را هم دعوت کنیم و به انتقاد هم بکشیم و نقاط ضعف را به او بگوییم و این می‌شود حمایت ولی اگر ما بخواهیم منتخبمان خراب شود آن انتقاد را هم نباید انجام دهیم و اگر کاری اشتباه را هم انجام داد بگوییم درست است، انتقاد کمک است. افکار عمومی را آرام کنیم که وقت منتخب در این 4 سال هدر نرود و کار کند. متاسفانه این شیوه‌ای بوده که در ادوار گذشته نداشته‌ایم . منتخبین ما توسط مردم یا منتخبین قبلی حمایت نمی‌شدند.

قدمی برای وحدت و یکپارچگی ممسنی برداریم کینه‌ها را دور بریزیم و فعلاً یک موضوع داریم به نام نماینده‌ی فعلی و این را هم نمایندگان ادوار قبلی که صاحب تجربه و محبوب هستند، در تهران از نماینده، حمایت کنند. البته به شرطی که نماینده‌ی وقت هم از آنها بخواهد و ما مردم هم صادقانه اشتباهات ایام انتخابات را کنار بگذاریم و بگوییم ما 4 سال فرصت داریم و وکیل عامه‌ای انتخاب کرده ایم و با او همکاری نماییم تا کارها بهتر انجام گیرد. اگر سستی نشان داد او را به چالش بکشانیم و دلسوزانه از او انتقاد کنیم. در پایان از همه‌ی دوستان پوزش می‌طلبم که اگر مطالبم انتقادی بود امّا در خصوص اینکه مهمترین عامل فاجعه‌ای که در ممسنی به وجود آمد دست اندرکاران رده بالای انتخابات شهرستان اعم از اجرا و نظارت بودند. نظارت و اجرا در شهرستان ما یکی شد، هر موقع این دو موضوع یکی شود فاجعه به وجود می‌آید. ناظر باید بر مجری نظارت کند تا کارهایش را خوب انجام دهد ولی وقتی نظارت و اجرا یکی شد دیگر جواب نمی‌دهد.

 

 عبدالرضا مرادی:

نمی‌خواهم در این جلسه از عملکردم دفاع کنم امّا حاضرم در جلسه ای با مردم ممسنی و رستم بیان کنم و توضیح دهم که نوع نگاهم به هیچ وجه طایفه ای نبوده است


عبدالرضا مرادی (نماینده دور هشتم مجلس، حقوقدان، مدیرکل حقوقی و اموربین‌الملل سازمان  ثبت اسناد و املاک کل کشور):  اما در مورد عواملی که باعث بروز خشونت در انتخابات ممسنی و رستم می شود می توان به بداخلاقی‌ها، بی تقوایی‌ها و دروغ پردازی‌ها که در انتخابات صورت می‌گیرد و دادن گزارشان کذب به مردم و مسئولین، عدم وجود نهادهای جمعی مثل احزاب و گروه‌های سیاسی به عنوان یک امر نسبی نه مطلق  اشاره کرد. در خیلی از شهرها که نهادها و احزاب و گروه‌های  سیاسی وجود دارد این خشونت‌ها به وجود نمی‌آید . کامل نبودن رشد و آگاهی برخی از مردم نسبت به موضوع هم از دیگر عوامل است . اگر آگاهی و نوع نگاه مردم به انتخابات تغییر کند و نگاهشان ، نگاه  رسیدن به هدف با هر وسیله ای نباشد، انتخابات بدون خشونت خواهد بود .

نکته‌ی دیگر عدم توجه به آموزه‌های دینی و اخلاقی است. اگر همه ی مردم ما به آیه‌ی قرآن کریم که اشاره می‌کند: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ" توجه کنند گرفتار رفتارهای خشونت آمیز نمی شوند. در آیه ای که قرائت کردم قرآن کریم اشاره می‌کند که ای مردم ما شمارا از یک مرد و زن خلق کردیم و شما را قبیله و گروه قرار دادیم برای شناسایی و شناخت از یکدیگر (لتعارفوا).  همانگونه که یک شخص باید اقامتگاه و مشخصات سجلی داشته‌باشد تا شناخته شود، قبیله و گروه هم به همین خاطر و برای شناسایی است. در قانون اساسی ما هم در اصول متعدد این امور مورد توجه قرار گرفته است .در اصول 12، 13 و 14 قانون اساسی به بحث اقلیت‌های دینی و قومی اشاره گردیده است یا در بحث شورا قانون اساسی به مردم حق می‌دهد که برای روستا و شهر نماینده انتخاب کنند و این توجه قانون اساسی به بحث قومیت است و قرآن هم قومیت را قبول دارد و به رسمیت می‌شناسد. پس ما نمی‌توانیم بحث قومیت را ردکنیم، باید آن را بپذیریم امّا به آموزه‌های دینی و اخلاقی  نیز توجه کنیم.

عامل دیگرهم  توسل نامشروع به وسایل مختلف  است. برخی از دوستان اشاره کردند که برخی ها با شعار هدف وسیله را توجیه می کند وارد انتخابات ممسنی و رستم می شوند که این مورد قبول فرهنگ دینی و فرهنگ جامعه عاطفی ایرانی نمی باشد. بالاخره طرف برای رسیدن به هدفش حاضر است هر کار نامشروعی انجام دهد .عامل‌های منفی است که باعث بروز خشونت می‌شود.                                 

در پاسخ آقای رنجبر باید اشاره کنم که: بحث من این بود که قومیت‌گرایی در ممسنی و رستم به صورت مقطعی ظهور و بروزدارد و تاکید هم کردم که در انتخابات اول، دوم، سوم و هشتم وجود نداشته و باز هم تاکید می‌کنم. بحث من این بود که قومیت گرایی در این مقاطع وجود نداشت و دلیل هم دارم. در انتخابات هشتم علی رغم وجود دو کاندیدا در بخش رستم آن زمان، نفر اول بودم. در دشمن زیاری و ماهور هم اول بودم و حالا علت اینکه در دو طایفه‌ی رقیب در یک طایفه رای اول را نیاوردم این بود که مردم طایفه‌ی جاوید نماینده وقت را اصلح می‌دانستند پس نمی توان گفت که در انتخابات دوره هشتم مردم جاوید طایفه ای عمل کرده اند.  علاوه بر این در آن زمان تعداد زیادی از مردم جاوید در شهر به اینجانب رأی دادند در دوره نهم هم قبل از اینکه صلاحیت اینجانب رّد شود،  نگاه مردم جاوید در جهت کمک به اینجانب بسیار مثبت بوده زیرا بعد از انتخابات  دوره هشتم،  اولین دیدار مردمی‌ام از منطقه جاوید و حضور در این طایفه بود. اقدامات عمرانی که در طایفه جاوید صورت گرفت، اگر به صورت آمار ارائه شود ،خود مردم جاوید قضاوت می‌کنند که به واسطه‌ی عملکرد، رأی خوبی داشتم. وقتی بحث توزیع اعتبارات در گازرسانی برای چند روستا مطرح شد من اولین نقطه را مجموعه روستاهای آب پخشان معرفی کردم. در صورتی که از روستاهای بکش هم در لیست قرارداشتند. بحث من این است که قوم‌گرایی مقطعی است. در مقطعی مردم اختیار عمل دارند و می‌توانند در بین تعداد کاندیداها یک نفر را انتخاب کنند و کمتر قوم‌گرایی مطرح می‌شود امّا در زمانی که مردم محدود  به انتخاب بین سه  یا چهار نفر که هر یک از یک طایفه هستند، می‌شوند و راهی جز انتخاب محدود ندارند، این به عنوان یکی از عوامل باعث ایجاد طایفه‌گرایی می‌شود. من نمی‌خواهم در این جلسه از عملکردم دفاع کنم امّا حاضرم در جلسه‌ای با مردم ممسنی و رستم بیان کنم و توضیح‌دهم که نوع نگاهم به هیچ وجه طایفه‌ای نبوده است.

راهکارها: امّا راهکارهایی که می‌توانیم در بحث جلوگیری از خشونت در انتخابات ارائه بدهیم این است که  باید همه به احکام دین عمل نمایند. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ"همه باید به دنبال تقوی الهی باشند تا بتوانند از بروز خشونت جلوگیری کنند. اگر به الفاظ و عبارات بکار رفته در این آیه  شریفه توجه کنیم می بینیم که خداوند متعال با  لفظ عام،  همه مردم را مورد خطاب قرار می دهد.  خطاب می شود .. « ای مردم» یعنی همه انسانها اعم از زن و مرد ایرانی و غیرایرانی – سفید و سیاه، زرد و قرمز، نمی فرماید،  یا ایهاالذین آمنوا «ای کسانی که ایمان آورده اید»یا ای مسلمانان ، بله مورد خطاب همه مردم هستند، و در دنباله اشاره شده است که،  ما شما را از یک مرد و زن آفریدم و بعد می‌فرماید شما را به صورت قبیله و گروه قراردادیم تا همدیگر را بشناسید ، نه اینکه قبیله‌ ای برتر از گروه و قبیله‌ی دیگر باشد. ملاک و معیار برتری را تقوی الهی اعلام می‌کند. پس وقتی می‌خواهیم حرکتی را انجام بدهیم توجه کنیم که آیا حق است یا نیست و آیا باعث تضییع حق کسی می‌شود یا نمی‌شود.  

دیگر اینکه مردم نگاهشان را به سمتی ببرند که طوایف ممسنی و رستم، جزایر جدا از هم نیستند . ممسنی و رستم قبل از اینکه 5 طایفه باشند مردم یک مجموعه هستند و در امورات مختلف مثل رابطه خویشاوندی، و امور انسان دوستانه مثل شرکت در مراسمات  شادی و جشن‌ها و شیون‌ها در کنار هم هستند پس در بحث انتخابات هم نباید نگاهشان نگاه جزیره ای باشد. وقتی نگاه جزیره ای از بین رفت و مردم به صورت « ید واحد»  به هم نگاه کردند قطعاً مشکل حل می‌شود. راهکار دیگر اینکه باید به رشد و توسعه‌ی  دو شهرستان کمک شود. اگر ممسنی و رستم به توسعه همه جانبه برسند و از محرومیت بیرون بیایند و امکانات و زمینه اشتعال برای مردم  وجود داشته باشد، اقدامات تحریک آمیز طایفه ای که خود از اقدامات خشونت آمیز است  موثر واقع نمی شود.  وقتی توسعه  و اشتغال باشد و زمینه فراهم شود  و مردم اعتقاد داشته باشند که اشتغال، رفاه و آسایش برایشان  فراهم است دیگر حرف  های تحریک آمیز و ناسیونالیست قومی دیگران را گوش نمی‌دهند. پس باید تلاش کرد تا دولت  زمینه‌ی توسعه و پیشرفت را فراهم کند. با توجه به اینکه ممسنی و رستم دو شهرستان نفت خیز و محروم هستند  از این امتیازات باید کمک گرفته  شود. چرا پالایشگاه نفت در منطقه احداث نمی شود؟ باید از اعتبارات توسعه و توازن منطقه ای و اعتبارات خاص کمک بیشتری گرفته شود. مردم باید به مسئولان برگزاری انتخابات کمک کنند. مردم بیایند تلاش کنند و نقاط ضعف را به مسئولین گوشزد کنند تا آنها آگاه‌باشند و به دنبال راه حل مشکلات باشند  از نخبگان و افراد توانمند استفاده شود و آنها فارغ از اینکه از کدام طایفه هستند بیایند کمک کنند.

 

 حمیدرضا دهقان:

هر جا "جنگ" کارآیی‌اش را از دست بدهد "سیاست" وارد عمل می‌شود و هر جا "سیاست" کارآیی‌اش را از دست بدهد "رسانه‌ها" وارد عمل می‌شوند


حمیدرضا دهقان(کارشناس ارشد مدیریت برنامه‌ریزی و کارشناس نظارت و برنامه‌ریزی صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد و مشاور مدیر کل صدا و سیمای شبکه دنا): وضعیت ممسنی در حال حاضر وضعیت "ژانوسی" است یعنی "زشت" و "زیبا" در کنار هم هستند. در یک طرف شما ظرفیت‌های بسیار بزرگی می‌بینید. از یک طرف حدود دویست هزار تن برداشت صیفی‌جات، هشتاد هزار تن برداشت انگور، چهار هزار تن برداشت حبوبات، چهار هزار تن برداشت مرکبات، یک آب درمانی خوب، قرارگرفتن بین چند استان کشور، شاهراه ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب، 210 هزار هکتار منابع طبیعی و جنگلی، در یک کلام ظرفیت‌های خام و بسایر خوب و در کنارش چهار هزار جوان بیکار و یا فرار مغزها و این یک وضعیت زانوسی درست کرده است و خیلی نامیمون است. در هر صورت آن چیزی که مهم است استفاده از ظرفیت‌های بومی ‌برای ایجاد درآمد و اشتغال در ممسنی و رستم یک اصل است و قرار هم نیست صد میلیارد سرمایه بیاوریم تا شغل و کارخانه‌ی جدید ایجاد کنیم. ظرفیت‌های بسیار خوبی در منطقه‌است که با تبدیل و پردازش به آنها می‌توان درآمد و شغل ایجادکرد. طایفه‌گرایی و تشدیدش در ممسنی و رستم یک شبه درست نشده که یک شبه بتوانیم آن را از بین ببریم. یک پدیده‌ای بوده که به مرور زمان در بدنه‌ی اجتماعی و ساختار سیاسی شهرستان رسوخ کرده و طبیعی است که باید یک پروسه‌ی زمانی را برای کاهش و پایین آمدن فتیله‌اش تعیین کنیم و به قول آقای رنجبر از یک دوره‌ی زمانی شعله ور شده تا به مقطع فعلی رسیده. ما هم باید یک پروسه‌ی زمانی را برای کاهش و جلوگیری از افزایش آن تصور کنیم. آن چیزی که مشخص است مبارزه با آن یک وظیفه‌ی همگانی است. از یک طرف مسئولان باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند و من پیشنهاد دادم‌ که می‌شود ناظر و مجری را از بیرون از شهرستان آورد و نیروی انتظامی می‌تواند تامین امنیت خوب نماید. مسئولان می‌توانند نقش خیلی مهمی داشته‌باشند تا با توجه به وضعیتی که ادوار اخیر به وجود امده بی اعتمادی مردم نسبت به انتخابات در ممسنی و رستم تشدید شده و نقش رسانه‌ها مثل نورباران و رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها بسیار تاثیرگذاری در راستای فرهنگ‌سازی دارند. مردم نقش شان خیلی موثر است در این جهت که توقع شان این نباشد که کاندیدا به خانه شان برود و یا حتماً برایش جلسه بگذارند و محیط را برای حاکمیت عقل گرایی و علم گرایی فراهم بکنیم. جوانان از این جهت که آینده و این شهرستان مال خودشان است نقش بسیار مهمی دارند و واقعیت این است در حال حاضر ممسنی و رستم 10 درصد خواص رای 90 درصد را جهت دهی می‌کنند. نقش خواص خیلی مهم است و خود کاندیداها می‌شود گفت نقش تکمیلی را در بحث انتخابات دارند از این جهت که اطرافیانشان را قانع کنند که در روزهای انتخابات و رأی‌گیری نقش معقولانه تری داشته‌باشند و اگر کاندیدایی بگوید که از توان من خارج است من به صداقت می‌گویم که چنین چیزی نیست. دور قبل تعدادی از دوستان محدوده ای جغرافیایی برای بنده تعریف کردند که آرای بالایی داشت . گفتند ما توان قرق کردنش را داریم. پیش بینی نیروها را هم برای 700 نفر جوان داشتند بنده به صراحت نفی کردم و زیر بار این وضعیت خشونت بار نرفتم اگر بنده آن شرایط را می‌پذیرفتم مطمئن باشید ان چیزی که در ممسنی و نورآباد رخ داد به شکل شدیدتر در رستم رخ می‌داد. بنابراین کاندیداها از نظر خط دهی به اطرافیان خیلی موثر هستند. امیدوارم این جلسه فتح بابی در راستای بازکردن مبانی تئوریک طایفه‌گرایی و از نمایندگان ادوار قبل و کاندیداها، مردم، جوانان، اساتید جامعه شناس، اساتید اقتصاد دعوت شود و بازخوردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ... بررسی شود. نقش رسانه‌ها به نظر من همیشه جلو بوده و اصلی وجود دارد با این مضمون که که هر جا "جنگ" کارآیی‌اش را از دست بدهد "سیاست" وارد عمل می‌شود و هر جا "سیاست" کارآیی‌اش را از دست بدهد "رسانه‌ها" وارد عمل می‌شوند. خیلی از مسئولان بلندپایه‌ی دنیا از زبان رسانه‌ها دیپلماسی می‌کنند و این یک واقعیت است. بنابراین نقش شما به عنوان یک رسانه از نقش من به عنوان یک کاندیدا یا دکتر شفیعی به عنوان نماینده جلوتر است. اگر سکوت بکنید و بی تفاوت باشید نقش خودتان را به خوبی ایفا نکرده اید. نقش شما از ما خیلی بیشتر است. به عنوان رسانه‌ی بیان گویای مردم و درددل آنها هستید و آن چیزی که دست ماست حضور دائم در این جمع است و اگر جایی هم انقادی یا نقدی شود جای گلایه ای نیست ما با هم دوست و برادر هستیم. برداشتن این غده سرطانی (طایفه‌گرایی) بر همه‌ی ما لازم است.

 

 

نوذر شفیعی:

انتخاب بعضی از مدیران از دست من خارج است و نظر من صرفاً مشورتی است و اگر اینها را من در نورآباد که از دست من خارج است می‌گویند "کی میگه همه‌اش دست خودشه."


نوذر شفیعی(دکترای علوم سیاسی، استاد دانشگاه و نماینده فعلی شهرستان های ممسنی و رستم):  در شهرستان ممسنی و رستم به تعداد افراد سلیقه وجوددارد و اگر الآن باصلاحیت‌ترین افراد را به عنوان مدیر بگذارم از نظر دیگران بی‌صلاحیت‌ترین افراد است. در شهرستان ممسنی در بحث مدیران نمی‌خواهم که انکار کنم که فشارهایی بر مدیران نیست یا هست امّا در گذشته‌ها بیشتر بوده و قبل‌ها هم بیشتر از این. اینکه شما تصور کنید بشود آنگونه که باید و شاید فضا را کنترل کنیم وهیچ اتفاقی نیفتد امکانش نیست. روی من آنقدر فشاراست که شما چرا فلانی را عوض نکرده‌اید ویا چرا فلانی را عوض کرده‌اید ایشان را منصوب نمودید. انتخاب بعضی از مدیران از دست من خارج است و نظر من صرفاً مشورتی است و اگر اینها را من در نورآباد که از دست من خارج است می‌گویند "کی میگه، همه‌اش دست خودشه." همراهی افراد با ما هم خیلی مهم است من اگر شخصی را منصوب کنم و آن شخص در جایی جلسه علیه من بگیرد حتماً نمی‌گذارم باشد، مطلقاً؛ چون هماهنگی باید باشد و کارم پیش نمی‌رود. الان در شهرستان ممسنی اگر مدیری همراه من و همفکر من برای پیشبرد کار نباشد کار انجام نمی‌شود، سرمایه‌گذاری آورده‌ایم که دومیلیارد تومان برای شهرستان سرمایه‌گذاری کند، زمین به او نمی‌دهند، اصلاً من اجازه نمی‌دهم چنین افرادی باشند،من به مدیران می‌گویم بیایند تهران کارشان را پیگیری کنند و من نمی‌توانم در این اداره و آن اداره باشم، اصلاً خواب است باید عوض شود و اصلاً تردیدی در این حوزه‌ها نباید داشته‌باشیم. فشارهایی برای عزل ونصب، ممکن است باشد و قابل انکار نیست و خیلی از فشارها واقعاً از دست ما خارج است، بر فرض شما می‌شوید رئیس آموزش و پرورش؛ خیلی نیروها هست شاید شما به کار می‌گیرید و من در ریز جزئیات نیستم که چه کسی هست و چه کسی نیست.!

در شهرستان ممسنی و رستم من هیچ نماینده‌ی خاصی ندارم که بر فرض مثال آقای رستمی برود دفتر آقای حیاتی و بگوید این را کنار بگذار و این را بیار. من اگر بخواهم تصمیم بگیرم خودم تصمیم می‌گیرم و آن هم راجع به افراد اصلی تصمیم می‌گیرم و به فرماندارم نمی‌گویم چه کسی را زیردست قراربده و چه کسی را نده. فرماندار گفت آقایی به نام "رشیدپور" هست که توانمند و خوب است. گفتم بیار. آن یکی‌اش گفت: شخصی به نام آقای "میرزایی" هست و در فیروزآباد آدم توانمدی است و گفتم حتماً او را بیار. اما اگر فرد بخواهد همکاری نکند، همیاری نکند، هماهنگ نباشد و علیه ما باشد، یک لحظه قابل قبول نیست. نکته‌ای را هم که راجع به استاندار اشاره کردم حرف آقای مرادی درست است، واقعاً بعضی‌ها شاید تمایل داشته‌باشند چهره‌ی شهرستان را تخریب کنند و جایگاه شهرستان را در افکار عمومی مخدوش کنند من بحثی که گفتم می‌گویم چرا ما بهانه دستشان بدهیم، کاری کنیم که بهانه دست این افراد سودجو داده‌نشود. انتخابات معمولاً بر سر یک کالای نایاب است و یک پست است و افراد مختلف در آن به رقابت می‍‌پردازند پس رقابت وجود دارد و بحث ما این است که رقابت منطقی باشد و عقلایی. ما این فرآیند انتخابات را می‌پذیریم اما تبدیلش به خشونت را نمی‌پذیریم. در این که ما به سمت خشونت نرویم باید چه اتفاقاتی باید بیفتد؟ به نظرم افرادی که وارد انتخابات می‌شوند باید افراد توانمند باشند و اینها نسبی هست آقای دهقان حتماً از دید خودش توانمد است و منظورم از توانمندی این است که به اندازه باشد که برای معرفی خود به جامعه نیازمند تحریک تعصبات نباشد. کاندیداها انسان عقلایی و منطقی باشد. چه کسی بازی را به هم می‌زند و به سمت خشونت می‌رود؟ آن کس که احساس می‌کند ممکن است عقب بماند و برای بر هم زدن صحنه دارد دست به خشونت می‌زند. در دور گذشته دقیقاً این اتفاق در انتخابات نهم مجلس ممسنی رخ داد و برای بر هم زدن قائده‌ی بازی خشونت ایجاد شد و مجموعه‌ای از شرایط باعث شد که من قبول شوم نمی‌خواهم بگویم که من عالی‌ترین بودم همه‌ دوستان عالی بودند اما مجموعه‌ای از شرایط اتفاق افتاد، تشخیص و تمیز با شورای نگهبان است و در این وسط من هم یک کاندیدا بودم. اتفاقاً خیلی از دوستان ما تصور می‌کردند اگر کسی به مجلس برود آن هم شفیعی است. تا یک ماه قبل از انتخابات به من گفتند تو الکی داری تلاش می‌کنی و زیر آبت زده‌است و عدم تایید شما واضح و مشخص است. من کاری به شورای نگهبان ندارم و ایرادی که من وارد می‌کنم از شورای تامین است، شورای تامین باید قاطعانه‌تر عمل می‌کرد.

افراد باید توانایی حضور داشته‌باشند، سیستم اجرایی عادلانه عمل کند، سخت است،یکی از دلایلی که من فرماندار را غیر بومی آوردم این است. این فرماندار اگر فعلاً آلوده‌نشود، حواسش نیست که بکش چیست؟ جاوید چیست و رستمی چیست؟ و بالاخره این هم ممکن است ناشی از فشارها آلوده‌بشود ولی در هر حال یکی از اندیشه‌هایم این است که در انتخابات سیستم قضایی، نیروی انتظامی ما باید غیربومی باشد و در دور قبل نیروی انتظامی نقش بسیار مخربی را بازی‌کرد و حتماً باید غیربومی باشد و تردیدی در این موضوع نکنید.

باید سمتی از مسئولیت‌ها غیربومی باشد و لذا این اتفاق باید بیفتد. اینها علل اسبابی هستند اما علل اصلی به نظر من، توسعه نقش کلیدی دارد با همان توضیحی که دوستان دادند. احساس محرومیت برابر است با پرخاشگری و اگر کسی چیزی را احساس کرد که حقش است و به دست نیاورد به سمت پرخاشگری حرکت می‌کند اگر توسعه و فراوانی و وفور باشد دیگر کمیابی وجودندارد که محرومیت ایجادکند و محرومیت بخواهد سبب بروز پرخاشگری باشد. توسعه خودش نیازمند زنجیرهایی است که به هم پیوسته‌است و نماینده را باید آزادبگذارند یعنی در شهرستان متاسفانه از نماینده کارهای جزئی می‌خواهند یعنی اگر این عروسی که من امروز دعوت هستم را نروم حتماً گلایه و قهرکردنش قطعی است، لذا انتظارات فردی و شخصی دست آدم را در انجام فعالیت‌ها و تلاش‌هامی‌بندد و خیلی انرژی‌گیر است. شما در وزارت‌خانه هستی و خودت را برای چانه‌زنی و توجیه مسئولان آماده می‌کنی که یک پیامک می‌آید که "قبل از اتخابات خیلی کار می‌کردی و بعد از انتخابات ما را فراموش کردی" و کلاً وزارتخانه یادت می‌رود.

تمام تلاش و همُّ و غمِّ من این است که این توسعه اتفاق بیفتد و این مقدور است بخصوص در حوزه‌ی پتروشیمی و سد و کشاورزی از برنامه‌ای اصلی من است امّا مردم باید بدانند که شرایط امروزی‌مان دشوار است. بودجه‌ی سال 92 ما فقط بودجه‌ی جاری است و بودجه‌های عمرانی و توسعه در آن کم است و این هم از دست من و امثال من خارج است. ان‌شاءالله که این مشکلات با انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده تمام شود و سیاست‌های خارجی ما باید از حالت سیاسی-امنیتی خارج شود و به سمت اقتصادی-تجاری حرکت کند و کشوری نرم در عرصه‌ی روابط بین‌الملل باشیم که شرایط امروزی برطرف شود. امیدوارم این 3 سال دیگر که در خدمت مردم هستم با همدلی و همکاری طی شود. البته این گلایه از نمایندگان پیشین هم وجود دارد که همین الان هم آقای رنجبر گفتند و ما هم خیلی تلاش کردیم و یکی از شعارهای من بود بهره‌گیری از فعالیت‌های نمایندگان پیشین منتها در این حوزه‌ها به هر دلیلی موفق نشدیم.
 
درباره نماینده , مصاحبه ,
نورباران بازدید : 1802 یکشنبه 16 تير 1392 زمان : 16:50 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
همه ی کسانی که دستی در کار چاپ و انتشار دارند می دانند که بیرون آوردن یک نشریه چه مشقاتی دارد اما قدمی برداشته شده و باید سعی در ادامه ی آن به بهترین صورت ممکن را داشت و در این راه نیاز به مساعدت و همکاری همه ی اهل فن صاحبان اندیشه و قلم داریم و امیدواریم که بتوانیم مکانی برای بیان نظرات و اندیشه دوستانمان که همه ی هم شهرستانی هایمان در شهرستانهای ممسنی و رستم است باشیم و آنها نیز ما را از ارائه ی هرگونه مطلب ، نوشته ، پیشنهاد و انتقاد محروم ننمایند و نشریه ی نورباران را مکانی برای بیان آنها بدانند و ما هم سعی و تلاش خواهیم کرد که این نشریه این فرصت را به همه ی افراد با هر دیدگاه و نظری بدهد هر چند با آن مخالف باشیم . آدرس دفتر نشریه : نورآباد ممسنی – میدان معلم،خ کشاورز ، منازل سازمانی ، سمت چپ درب چهارم noorbaran99@yahoo.com noorbaran90@gmail.com پیامگیر: 30005825000019
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • وبلاگ روستای دهنو مرکزی
  • اخبار ستاد نمازجمعه ممسنی
  • مالکی- خبری-تحلیلی و اجتماعی
  • آپدیت آنلاین نود 32
  • خبر نورآباد
  • اداره راه وشهر سازی ممسنی
  • پایگاه خبری سرزمین سبز
  • شهر خبر
  • امید آل امیر
  • سایت خبری اداره ارشاد رستم
  • پایگاه اطلاع رسانی صالحین ممسنی
  • جامعه ایران
  • رجا نیوز
  • بانک وبلاگی ممسنی و رستم
  • سایت تخصصی شعر لری
  • بسیج دانش آموزی ممسنی
  • احمدرضا رنجبر
  • هیئت کاراته شهرستان ممسنی
  • تاریخ اصفهان
  • اخبار شهرستان های ممسنی و رستم
  • دهتینـــــــــــــــی
  • محسن زارعی
  • وبلاگ جوانان ممسنی و رستم
  • رستم وطن
  • مطبوعات فارس
  • دنیای تفریح و سرگرمی
  • وب سایت شهرستان رستم
  • امیرحشمت اله رحیمی بویراحمدی
  • سایت موزیک-گالری عکس
  • ممسنی وب
  • مهرزاد احمدی
  • پایگاه خبری شهرستان های ممسنی و رستم
  • امرالله یوسفی
  • مراسخون
  • خبرگزاری ندای رستم
  • پل فهلیان
  • ممسنی و رستم
  • عبدالرضا مرادی
  • مشایخ
  • فهلیان
  • پارینه برد
  • فردین علمداری
  • ناول دانلود
  • دیار ممسنی
  • چهره های موفق شهرستان ممسنی
  • پرسش و پاسخ در رستم
  • سایرت لری
  • امیر ایوب
  • سرزمین ادب و فرهنگ
  • بردنگان
  • لیدوما
  • فــــــرهـــنـــگ...تــــاریــــخ...ایران،فارس،ممسنی
  • ادیب عربی
  • به تکرار تمام با تو بودن ها
  • شکوفه های خاموشی
  • سایت ممسنی
  • به یاد اسماعیل عزیز
  • ممسنی .مورکی جاوید.بهلو.دیار خوبان
  • رستم شهر
  • دکتر مرتضی اشرافی
  • ماهور نیوز
  • محمدکریم حیدری-تهران
  • شولستان
  • ماهنامه لیدوما
  • درخید رستم
  • اخبار ممسنی
  • داریوش بادپا
  • ماهور زادگاه من
  • روستای بابامنیر
  • دیار دشمن زیاری
  • دشمن زیاری
  • سردشت
  • سایت خفرک
  • سرزمین لر
  • وبلاگ تخصصی مهندسی برق
  • غزل های علی قیصری
  • ممسنی جوان
  • احمد خاکیان
  • خبرگزاری شهرستان رستم
  • سامانه پیامک پارس لیدوما
  • روستاهای ایران-دانش بومی
  • دهیاری روستای حسین آباد
  • هیئت اباالفضل العباس ع شهرستان نورآباد ممسنی
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آرشیو
  • جمعه 01 خرداد 1394
  • سه شنبه 25 فروردين 1394
  • دوشنبه 24 فروردين 1394
  • شنبه 22 فروردين 1394
  • جمعه 21 فروردين 1394
  • پنجشنبه 20 فروردين 1394
  • چهارشنبه 19 فروردين 1394
  • سه شنبه 18 فروردين 1394
  • دوشنبه 17 فروردين 1394
  • يکشنبه 16 فروردين 1394
  • شنبه 15 فروردين 1394
  • جمعه 14 فروردين 1394
  • پنجشنبه 13 فروردين 1394
  • چهارشنبه 12 فروردين 1394
  • شنبه 23 اسفند 1393
  • دوشنبه 11 اسفند 1393
  • چهارشنبه 06 اسفند 1393
  • سه شنبه 05 اسفند 1393
  • دوشنبه 04 اسفند 1393
  • يکشنبه 03 اسفند 1393
  • شنبه 02 اسفند 1393
  • جمعه 01 اسفند 1393
  • پنجشنبه 30 بهمن 1393
  • چهارشنبه 29 بهمن 1393
  • يکشنبه 12 بهمن 1393
  • شنبه 11 بهمن 1393
  • پنجشنبه 09 بهمن 1393
  • چهارشنبه 08 بهمن 1393
  • سه شنبه 07 بهمن 1393
  • دوشنبه 06 بهمن 1393
  • يکشنبه 05 بهمن 1393
  • شنبه 04 بهمن 1393
  • جمعه 03 بهمن 1393
  • پنجشنبه 02 بهمن 1393
  • چهارشنبه 01 بهمن 1393
  • دوشنبه 29 دی 1393
  • شنبه 27 دی 1393
  • جمعه 26 دی 1393
  • پنجشنبه 25 دی 1393
  • چهارشنبه 24 دی 1393
  • سه شنبه 23 دی 1393
  • دوشنبه 22 دی 1393
  • يکشنبه 21 دی 1393
  • شنبه 20 دی 1393
  • جمعه 19 دی 1393
  • پنجشنبه 18 دی 1393
  • چهارشنبه 17 دی 1393
  • دوشنبه 15 دی 1393
  • يکشنبه 14 دی 1393
  • شنبه 13 دی 1393
  • جمعه 12 دی 1393
  • چهارشنبه 10 دی 1393
  • دوشنبه 08 دی 1393
  • يکشنبه 07 دی 1393
  • شنبه 06 دی 1393
  • دوشنبه 01 دی 1393
  • دوشنبه 17 آذر 1393
  • پنجشنبه 13 آذر 1393
  • چهارشنبه 12 آذر 1393
  • سه شنبه 11 آذر 1393
  • دوشنبه 10 آذر 1393
  • يکشنبه 09 آذر 1393
  • شنبه 08 آذر 1393
  • جمعه 07 آذر 1393
  • پنجشنبه 06 آذر 1393
  • سه شنبه 20 آبان 1393
  • دوشنبه 19 آبان 1393
  • يکشنبه 18 آبان 1393
  • شنبه 17 آبان 1393
  • دوشنبه 05 آبان 1393
  • يکشنبه 04 آبان 1393
  • شنبه 03 آبان 1393
  • جمعه 02 آبان 1393
  • پنجشنبه 01 آبان 1393
  • چهارشنبه 30 مهر 1393
  • سه شنبه 29 مهر 1393
  • دوشنبه 28 مهر 1393
  • يکشنبه 27 مهر 1393
  • سه شنبه 22 مهر 1393
  • شنبه 19 مهر 1393
  • جمعه 18 مهر 1393
  • پنجشنبه 17 مهر 1393
  • چهارشنبه 16 مهر 1393
  • سه شنبه 15 مهر 1393
  • دوشنبه 14 مهر 1393
  • يکشنبه 13 مهر 1393
  • شنبه 12 مهر 1393
  • پنجشنبه 10 مهر 1393
  • دوشنبه 17 شهريور 1393
  • جمعه 14 شهريور 1393
  • پنجشنبه 13 شهريور 1393
  • چهارشنبه 12 شهريور 1393
  • سه شنبه 11 شهريور 1393
  • دوشنبه 10 شهريور 1393
  • يکشنبه 09 شهريور 1393
  • شنبه 08 شهريور 1393
  • چهارشنبه 05 شهريور 1393
  • سه شنبه 04 شهريور 1393
  • دوشنبه 03 شهريور 1393
  • يکشنبه 02 شهريور 1393
  • شنبه 01 شهريور 1393
  • پنجشنبه 23 مرداد 1393
  • پنجشنبه 16 مرداد 1393
  • سه شنبه 14 مرداد 1393
  • دوشنبه 13 مرداد 1393
  • يکشنبه 12 مرداد 1393
  • جمعه 10 مرداد 1393
  • پنجشنبه 09 مرداد 1393
  • چهارشنبه 08 مرداد 1393
  • سه شنبه 07 مرداد 1393
  • دوشنبه 06 مرداد 1393
  • چهارشنبه 25 تير 1393
  • شنبه 21 تير 1393
  • جمعه 20 تير 1393
  • پنجشنبه 19 تير 1393
  • چهارشنبه 18 تير 1393
  • سه شنبه 17 تير 1393
  • يکشنبه 15 تير 1393
  • پنجشنبه 12 تير 1393
  • سه شنبه 10 تير 1393
  • دوشنبه 09 تير 1393
  • چهارشنبه 04 تير 1393
  • سه شنبه 03 تير 1393
  • دوشنبه 02 تير 1393
  • يکشنبه 01 تير 1393
  • شنبه 31 خرداد 1393
  • جمعه 30 خرداد 1393
  • پنجشنبه 29 خرداد 1393
  • يکشنبه 25 خرداد 1393
  • شنبه 24 خرداد 1393
  • پنجشنبه 22 خرداد 1393
  • چهارشنبه 21 خرداد 1393
  • يکشنبه 11 خرداد 1393
  • شنبه 10 خرداد 1393
  • جمعه 09 خرداد 1393
  • پنجشنبه 08 خرداد 1393
  • چهارشنبه 07 خرداد 1393
  • دوشنبه 05 خرداد 1393
  • شنبه 03 خرداد 1393
  • جمعه 02 خرداد 1393
  • پنجشنبه 01 خرداد 1393
  • سه شنبه 23 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 22 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393
  • شنبه 20 ارديبهشت 1393
  • جمعه 19 ارديبهشت 1393
  • پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 16 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 10 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 09 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 08 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 07 ارديبهشت 1393
  • شنبه 06 ارديبهشت 1393
  • جمعه 05 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 02 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 24 فروردين 1393
  • شنبه 23 فروردين 1393
  • جمعه 22 فروردين 1393
  • پنجشنبه 21 فروردين 1393
  • چهارشنبه 20 فروردين 1393
  • دوشنبه 18 فروردين 1393
  • يکشنبه 17 فروردين 1393
  • شنبه 16 فروردين 1393
  • چهارشنبه 06 فروردين 1393
  • دوشنبه 04 فروردين 1393
  • چهارشنبه 21 اسفند 1392
  • سه شنبه 20 اسفند 1392
  • دوشنبه 19 اسفند 1392
  • سه شنبه 13 اسفند 1392
  • دوشنبه 12 اسفند 1392
  • يکشنبه 04 اسفند 1392
  • شنبه 03 اسفند 1392
  • جمعه 02 اسفند 1392
  • پنجشنبه 01 اسفند 1392
  • چهارشنبه 30 بهمن 1392
  • دوشنبه 28 بهمن 1392
  • يکشنبه 27 بهمن 1392
  • شنبه 26 بهمن 1392
  • دوشنبه 21 بهمن 1392
  • سه شنبه 15 بهمن 1392
  • دوشنبه 14 بهمن 1392
  • يکشنبه 13 بهمن 1392
  • شنبه 12 بهمن 1392
  • جمعه 11 بهمن 1392
  • پنجشنبه 10 بهمن 1392
  • چهارشنبه 09 بهمن 1392
  • سه شنبه 08 بهمن 1392
  • يکشنبه 06 بهمن 1392
  • جمعه 04 بهمن 1392
  • سه شنبه 01 بهمن 1392
  • دوشنبه 30 دی 1392
  • يکشنبه 29 دی 1392
  • شنبه 28 دی 1392
  • جمعه 27 دی 1392
  • پنجشنبه 26 دی 1392
  • چهارشنبه 25 دی 1392
  • سه شنبه 24 دی 1392
  • دوشنبه 23 دی 1392
  • يکشنبه 22 دی 1392
  • شنبه 21 دی 1392
  • پنجشنبه 19 دی 1392
  • يکشنبه 15 دی 1392
  • شنبه 14 دی 1392
  • جمعه 13 دی 1392
  • پنجشنبه 12 دی 1392
  • چهارشنبه 11 دی 1392
  • سه شنبه 10 دی 1392
  • دوشنبه 09 دی 1392
  • يکشنبه 08 دی 1392
  • شنبه 07 دی 1392
  • چهارشنبه 04 دی 1392
  • يکشنبه 01 دی 1392
  • شنبه 30 آذر 1392
  • پنجشنبه 28 آذر 1392
  • چهارشنبه 27 آذر 1392
  • سه شنبه 26 آذر 1392
  • دوشنبه 25 آذر 1392
  • يکشنبه 24 آذر 1392
  • شنبه 23 آذر 1392
  • جمعه 22 آذر 1392
  • سه شنبه 19 آذر 1392
  • شنبه 16 آذر 1392
  • چهارشنبه 13 آذر 1392
  • سه شنبه 12 آذر 1392
  • يکشنبه 10 آذر 1392
  • يکشنبه 03 آذر 1392
  • پنجشنبه 30 آبان 1392
  • چهارشنبه 29 آبان 1392
  • سه شنبه 28 آبان 1392
  • يکشنبه 26 آبان 1392
  • جمعه 24 آبان 1392
  • دوشنبه 20 آبان 1392
  • پنجشنبه 16 آبان 1392
  • يکشنبه 12 آبان 1392
  • شنبه 11 آبان 1392
  • جمعه 10 آبان 1392
  • چهارشنبه 01 آبان 1392
  • سه شنبه 30 مهر 1392
  • دوشنبه 29 مهر 1392
  • يکشنبه 28 مهر 1392
  • شنبه 27 مهر 1392
  • جمعه 26 مهر 1392
  • چهارشنبه 24 مهر 1392
  • سه شنبه 16 مهر 1392
  • دوشنبه 15 مهر 1392
  • يکشنبه 14 مهر 1392
  • شنبه 13 مهر 1392
  • جمعه 12 مهر 1392
  • پنجشنبه 11 مهر 1392
  • چهارشنبه 10 مهر 1392
  • سه شنبه 09 مهر 1392
  • دوشنبه 08 مهر 1392
  • شنبه 06 مهر 1392
  • جمعه 22 شهريور 1392
  • پنجشنبه 21 شهريور 1392
  • سه شنبه 19 شهريور 1392
  • دوشنبه 18 شهريور 1392
  • جمعه 15 شهريور 1392
  • پنجشنبه 14 شهريور 1392
  • چهارشنبه 13 شهريور 1392
  • يکشنبه 10 شهريور 1392
  • سه شنبه 29 مرداد 1392
  • دوشنبه 28 مرداد 1392
  • چهارشنبه 23 مرداد 1392
  • دوشنبه 21 مرداد 1392
  • چهارشنبه 16 مرداد 1392
  • دوشنبه 14 مرداد 1392
  • جمعه 11 مرداد 1392
  • پنجشنبه 10 مرداد 1392
  • پنجشنبه 20 تير 1392
  • دوشنبه 17 تير 1392
  • يکشنبه 16 تير 1392
  • شنبه 08 تير 1392
  • شنبه 01 تير 1392
  • پنجشنبه 30 خرداد 1392
  • شنبه 28 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 15 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 10 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 08 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 03 ارديبهشت 1392
  • شنبه 17 فروردين 1392
  • جمعه 27 بهمن 1391
  • شنبه 21 بهمن 1391
  • پنجشنبه 19 بهمن 1391
  • شنبه 14 بهمن 1391
  • چهارشنبه 04 بهمن 1391
  • جمعه 29 دی 1391
  • سه شنبه 05 دی 1391
  • سه شنبه 28 آذر 1391
  • يکشنبه 26 آذر 1391
  • دوشنبه 20 آذر 1391
  • جمعه 17 آذر 1391
  • سه شنبه 23 آبان 1391
  • جمعه 12 آبان 1391
  • چهارشنبه 19 مهر 1391
  • سه شنبه 18 مهر 1391
  • شنبه 15 مهر 1391
  • جمعه 07 مهر 1391
  • جمعه 31 شهريور 1391
  • جمعه 17 شهريور 1391
  • جمعه 20 مرداد 1391
  • پنجشنبه 19 مرداد 1391
  • يکشنبه 15 مرداد 1391
  • چهارشنبه 11 مرداد 1391
  • دوشنبه 09 مرداد 1391
  • جمعه 30 تير 1391
  • چهارشنبه 28 تير 1391
  • سه شنبه 20 تير 1391
  • سه شنبه 13 تير 1391
  • يکشنبه 07 خرداد 1391
  • جمعه 05 خرداد 1391
  • جمعه 15 ارديبهشت 1391
  • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391
  • جمعه 01 ارديبهشت 1391
  • جمعه 25 فروردين 1391
  • پنجشنبه 17 فروردين 1391
  • سه شنبه 23 اسفند 1390
  • يکشنبه 23 بهمن 1390
  • دوشنبه 23 آبان 1390
  • دوشنبه 07 شهريور 1390
  • چهارشنبه 23 آبان 1380
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1239
  • کل نظرات : 313
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 75
  • بازدید امروز : 185
  • باردید دیروز : 643
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 185
  • بازدید ماه : 12,938
  • بازدید سال : 72,501
  • بازدید کلی : 754,234