close
تبلیغات در اینترنت
دکتر لیلا جمشیدی: درصد بالای تحصیل کرده‌ها و مدیران ممسنی بیرون از شهرستان نشان دهنده‌ی عملکرد خوب زنان ممسنی در مدیریت خانواده ‌است
loading...

نورباران ویژه ممسنی و رستم

اگرانسان به داشته‌ها وتوانایی‌های بالقوه‌ی خود اعتماد داشته‌باشد و به آنها خستگی ناپذیرانه عشق بورزد، در سایه‌ی این اعتماد و از پرتو این عشق می‌تواند به هرآنچه می‌خواهد، دست یابد.زن باشد یا مرد، مجردباشد یا متاهل، شهری باشد یا دهاتی، فرقی نمی‌کند. به اعتبار و ارزش‌ها دست پیداکردن، تلاش و پشتکارمی‌خواهد و همّت والا... باید نگذاشت که استعداد بالقوه پژمرده و خشکیده شود و ... دکتر لیلاجمشیدی الگویی از این دسته انسان‌هاست، الگویی ارزشمند برای تحصیل،…

اگرانسان به داشته‌ها وتوانایی‌های بالقوه‌ی خود اعتماد داشته‌باشد و به آنها خستگی ناپذیرانه عشق بورزد، در سایه‌ی این اعتماد و از پرتو این عشق می‌تواند به هرآنچه می‌خواهد، دست یابد.زن باشد یا مرد، مجردباشد یا متاهل، شهری باشد یا دهاتی، فرقی نمی‌کند. به اعتبار و ارزش‌ها دست پیداکردن، تلاش و پشتکارمی‌خواهد و همّت والا... باید نگذاشت که استعداد بالقوه پژمرده و خشکیده شود و ... دکتر لیلاجمشیدی الگویی از این دسته انسان‌هاست، الگویی ارزشمند برای تحصیل، برای همسرداری و اخلاق و تربیت فرزند، برای رسیدن و رساندن، برای زنان و دختران و تمامی مردانی که اندیشه‌ی های عروج دارند...

همتم بدرقه ی راه کن ای طایر قدس

که دراز است ره مقصد ومن نوسفرم

متن زیر خلاصه‌ای ازمصاحبه با خانم دکترلیلا جمشیدی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور ممسنی است که با پذیرش دعوت ما و حضور در دفتر ماهنامه ی نورباران،-به درخواست خوانندگان نورباران- سیکل چگونگی روند موفقیت‌هایش را برای ما تشریح نمود، با هم می‌خوانیم ...

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

لیلا جمشیدی، متولد 1353 و فرزند خطه پاک ممسنی هستم. به خاطر شرایط خانوادگی و فرهنگی آن زمان در سن 13 سالگی در حالی که تحصیلاتم در مقطع سوم راهنمایی بود، ازدواج کردم و وارد زندگی متأهلی شدم. تقریباً به مدت 8 سال از درس فاصله‌گرفتم اما بعد از این مدت احساس کردم که باید دوباره شروع‌کنم. از سال اول دبیرستان و در مدرسه‌ی بزرگسالان به شکل غیرحضوری تحصیل را ادامه‌دادم. شرایط فرهنگی و اجتماعی آن زمان شهرستان کمتر به خانم‌های متأهل اجازه‌ی ادامه‌ی تحصیل را می‌داد و برای من هم این بحث‌ها مطرح بود که: «شما متاهل هستید، با دو بچه چگونه می‌خواهید تحصیل کنید؟ و صحبت هایی از این قبیل ... که انگیزه را از انسان می گیرد؛ اما برای منی که در دوران تحصیل همیشه شاگرد اول و عاشق درس خواندن بودم و دوست داشتم که بار دیگر کلاس و نیمکت را تجربه کنم این حرف‌ها کارگر نبود. باید نشان می‌دادم انسان هر وقت بخواهد می‌تواند با پشتکار کارهای بزرگ انجام‌دهد، و شروعی دوباره را تجربه‌کند.

دوران دبیرستان را در شهرستان و مقطع پیش دانشگاهی را با رتبه اول در قم گذراندم در شهری که معتقد بودم فرزندان‌مان باید کودکی‌شان را در آنجا بگذرانند که آینده‌شان بیمه‌شود هر چند هجرت به نوبه خود موجب آشنایی با فرهنگ‌ها و ساختارهای گوناگون اجتماعی و باعث رشد فرهنگی و اجتماعی انسان و جامعه می‌شود اما شهر قم به خاطر تعلقی که به زبان دین و مذهبم و ارادتی که به بی‌بی حضرت معصومه (س) داشتم حال و هوای دیگری داشت، به همین خاطر با وجود قبولی در کنکور سراسری سال 78 با رتبه‌ی 31 کشوری، باز هم رشته‌ی زبان و ادبیات عرب دانشگاه قم را انتخاب کردم. از نظر علمی و منابع مطالعاتی هم قم برای رشته‌ی من یکی از بهترین نقاط ایران بود.

مقطع کارشناسی را با معدل 48/19 گذراندم و با رتبه اول وارد مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه چمران اهواز شدم. یادم هست وقتی برادرم ریز نمراتم را دید به شوخی که بیشتر جنبه تشویقی هم داشت، گفت: این کارنامه‌ی کلاس اول ابتدایی است که همه‌ی نمراتش 19 و 20 است یا ریز نمرات دانشجو؟! با توجه به اینکه در کارشناسی ارشد جزء استعدادهای درخشان شناخته‌شدم و از نظر رزومه پژوهشی و مقالات هم امتیاز لازم را داشتم بدون آزمون در دوره‌ی دکترای دانشگاه اصفهان پذیرفته‌شدم و دوره‌ی دکترا را با معدل 19 و رتبه‌ی اول تمام کردم. همزمان با تحصیل در دوره‌ی دکترا از طرف دانشگاه شیراز، اصفهان و دانشگاه پیام‌نور ممسنی بورس داشتم و حتی با وجود اینکه در دانشگاه شیراز و یکی دو جای دیگر به من مسئولیت‌های اجرایی هم پیشنهاد شد چون نسبت به شهرستانم احساس دین می کردم، ممسنی را انتخاب کردم. تقریباً یک سال هست که در سمت معاونت آموزشی پیام‌نور ممسنی در خدمت مردم شهرستانم هستم اما تدریسم در دانشگاه پیام‌نور ممسنی از سال 84 و در کنار تدریس در دانشگاه دولتی اصفهان، دانشگاه دولتی و دانشگاه پیام نور شیراز بوده‌است. البته یکی از دلایل حضور من در دانشگاه پیام‌نور شهرستان، جذب کارشناسی ارشد رشته‌ی زبان ادبیات عرب بود، چون اختصاص کارشناسی ارشد هر رشته به دانشگاه ملزم به حضور یک نفر هیت علمی تمام وقت دکترا در آن رشته است، که به مدد الهی و تلاش‌های جناب آقای دکتر غفاری‌پور ریاست محترم دانشگاه و دکتر شفیعی نماینده محترم شهرستان وجود کارشناسی ارشد دو رشته‌ی آمار و ادبیات عرب برای اولین بار در شهرستان محقق شد و ان شاء الله با اتمام تحصیلات دیگر دوستان هیئت علمی در رشته‌های حقوق، ادبیات فارسی و جغرافیا آن را گسترش خواهیم‌داد. جا دارد در اینجا از دوستانی که در خارج از شهرستان تحصیل و فعالیت دارندخواهش می‌کنم که شهرستان خود را فراموش نکنند و عمده‌ی خدمت خویش را در آن متمرکز نمایند تا حضور ارزنده و مفیدشان فرصتی عالی برای پیشرفت شهرستان باشد؛ چنانکه دلیل آمدن خود من به ممسنی هم همین بوده‌است.

چرا در ممسنی به بحث مدیریت خانم‌ها کمتر توجه‌می‌شود؟

فکر می‌کنم این قضیه بیشتر به زیرساخت‌های فرهنگی برمی‌گردد یعنی متاسفانه در جامعه‌ی فرهنگی ممسنی زنان هنوز نتوانسته‌اند جایگاه واقعی خودشان را ‌پیداکند و به حقوق، آزادی‌ها، توانایی‌ها، مصونیت‌ها و مطالبات اجتماعی که برای رشد و اعتلای آنها لازم است آگاهی ندارند و تنها به پرداختن به مسائل خانه‌ اکتفا می‌کنند، در حالی که نقش اجتماعی و مدیریتی زن که در مسئولیت‌های مادری، همسری و مدیریت کانون خانواده هویت می‌یابد با حضورشان در مدیریت‌های اجتماعی خارج از خانواده عینیت پیدامی‌کند. حضور در پست‌های مدیریتی مرد و زن ندارد، اسلام زنان را در تمام حقوق و شئون اجتماعی همدوش مرد قرارداده است مشروط بر آنکه در وظایف خاص زنان و تعهدات طبیعی و اجتماعی او نسبت به شوهر و فرزندان خللی وارد نکند و او را از هنر زن بودن تهی نسازد. اما باید توجه نمود که چنین نگرش ارزشی به مدیریت زنان و حقوق اجتماعی آنها، به ویژه در شهرستان ما، در گرو اعتقاد خود آنها به ارزش، شخصیت و ماهیتشان است، به عبارتی دیگر زنان ما باید نسبت به حقوق اجتماعی‌شان به خودباوری برسند و نسبت به آن احساس مسئولیت‌کنند و بر اساس وظایف و ضوابط در امور اجتماعی جامعه گام بردارند. درصد بالای تحصیل کرده‌ها و مدیران ممسنی بیرون از شهرستان نشان دهنده‌ی عملکرد خوب زنان ممسنی در مدیریت خانواده ‌است. خانم‌ها اگر توانایی‌های بالقوه مدیریتی‌شان را به فعل درآورند بدون شک چیزی از آقایان کم ندارند. پس اگر دایره‌ی مدیریتی خود را توسعه‌داده و از خانواده وارد پست‌های مدیریتی دیگر شوند، قطعاً دیدگاه مردم تغییر می‌کند و جایگاه واقعی اجتماعی خانم‌ها نیز پذیرفته ‌می‌شود. چنانچه همان کسانی که زمانی مرا از ادامه تحصیل بازمی‌داشتند امروز پیشنهاد واردشدن در عرصه‌ی سیاسی و انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را به من می‌دهند اما احساس می‌کنم در جامعه‌ی امروز ممسنی با توجه به شرایط فرهنگی و طایفه‌ای در منطقه که زن هنوز جایگاه واقعی خویش را برای واردشدن به جریان‌های سیاسی نیافته، حضور زنان به ویژه در عرصه کلان سیاسی چندان موفق نباشد؛ نه اینکه زنان ما این توانایی را ندارند بلکه پذیرش و دید مثبت از طرف جامعه وجودندارد ولی خوشبین هستم که در آینده این دید با تلاش خانم‌ها و پذیرش عموم مردم تغییرکند. البته مشروط به اینکه خانم‌های تحصیل کرده هم ترجیح دهند در ممسنی بمانند و خدمت کنند و یا به تدریس در سطح دبیرستان و نهایتاً دانشگاه و مدیریت های خرد قانع نشوند.

جایگاه عمومی زن در جامعه‌ی ایلی و عشیره‌ای ممسنی مخصوصاً در بحث عدم تخصیص ارثیه به آنها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به گمانم این بحث هنوز هم تحت تأثیر فرهنگ قدیم ماست که زن در بسیاری موارد از ارث محروم بود و ارث دادن به او چیزی قابل طرح محسوب نمی‌شد. متأسفانه این رسم هنوز هم در بین بیشتر افراد و طوایف معمول است؛ به گونه‌ای که یا به زن ارث نمی‌دهند یا اگر هم می‌دهند با او مانند صغیر رفتار می‌کنند یعنی به او استقلال و شخصیت حقوقی نمی‌دهند، البته شاید دلیل اصلی این محرومیت جلوگیری از انتقال ثروت خانواده ای به خانواده دیگرباشد. ارث بردن در واقع فرعی از حق مالکیت زن است و زن در طول تاریخ اکثراً حق مالکیت نداشته‌است؛ بلکه به خود او به دیده یک مال و ملک برای دیگران نگریسته می‌شد، در مواردی هم که زن مالک شناخته می‌شد اهلیت تصرف و تمتع آن را نداشت و این خاص زنان شهرستان ما نیست فی‌المثل در اسکاندیناوی و برخی کشورهای اروپایی پیش از جنگ‌های صلیبی و نفوذ اسلام به دختر ارث نمی دادند. خوش‌بین هستیم با شناخت گسترده‌ی کنونی مردم از حقوق زن در اسلام و بازشدن فضای فرهنگی شهرستان، زن را در کنار مرد و همانند او، ذی‌حق در دریافت ارث بدانند؛ اما بی‌تردید یافتن جایگاه واقعی زن و شناخت حقوق واقعی وی نیازمند فرهنگ‌سازی در شهرستان‌مان برای آشنایی بیشتر افراد و به ویژه خود زنان با حقوقشان می‌باشد، امروزه به ندرت خانم‌ها از قانون حق ارث و حقوق اجتماعی خود اطلاع دارند و این کاستی اطلاعات فقط مربوط به بحث ارث نیست و حتی در امر ازدواج و حقوق و تکالیف زن و شوهر نیز می‌توانیم بگوییم خانم‌ها تحت تأثیر فرهنگ عشیره‌ای و طایفه‌ای هستند که از قبل حاکمیت داشته‌است.

تربیت فرزندان و خانه‌داری در کنار تحصیل و تدریس و کارهای اداری سنگین نیست؟

اولین مشکلی که در شروع مجدد تحصیل داشتم همین عدم پذیرش و باور جامعه بود. غیر از خود، همسر و خانواده‌ام، متاسفانه اطرافیان دید مثبتی نداشتند و معتقد بودند خانمی که وارد زندگی متأهلی می‌شود باید فقط به امور خانواده بپردازد. به عبارتی به جای تشویق و ترغیب در اطرافم بیشتر عوامل بازدارنده وجودداشت. اگر جامعه بتواند این دید را تغییر بدهد که زن در کنار مدیریت خانواده می‌تواند تحصیل، تدریس، مدیریت خارج از منزل را هم داشته و موفق شود، جای امیدواری دارد که فضا برای پیشرفت اجتماعی خانم ها بازتر شود . طبعاً در این امر بهترین پشتوانه‌ی هر خانم شوهر اوست و نیز اگر مدیریت زمان داشته‌‌باشد مطلقاً برایش مشکلی ایجاد نمی‌شود. برای من علی‌رغم صحبت‌های منفی دیگران بحث تأهل با ادامه‌ی تحصیل و کار همزمان نه تنها مشکلی ایجادنکرد بلکه از عوامل موفقیتم در امور خانواده و تربیت فرزندان هم محسوب می‌شود. فرزندانم یک دختر و یک پسر هستند و هر دو در رشته‌ی مهندسی شیمی درس می‌خوانند. اگر بگویم آنها از فرزندان خانم‌هایی که فعالیت‌شان را ‌ منحصربه تربیت فرزندان کرده‌اند موفق تر هستند، مبالغه نكرده ام زیرا فرزندانم بیشتر شاهد عمل بوده‌اند تا گفتار. مثلاً نیازی نبود و نیست که من به آنها بگویم درس بخوانید چون به طور عملی شاهد اهمیت دادنم به علم و تحصیل بوده‌اند و یا بعد از اتمام تحصیلاتم با وجود اینکه همسرم برای جایگاه اجتماعی، مالی و شغلی، نیازی به تحصیل نداشت اما تشویق شد و در رشته‌ی حقوق شروع به تحصیل نموده‌‌است. جادارد در اینجا یک تشکر ویژه از همسرم نیز داشته‌باشم. باب هست که بگویند: "پشت سر هر مرد موفق یک زن فداکار وجوددارد" اما من این را برعکس می‌گویم یعنی: "پشت سر هر زن موفق یک مرد فداکار است". لطف ویژه‌ی‌ ایشان همیشه و در همه حال شامل حال من بوده‌‌است.

پیشنهاد می‌کنید خانواده‌ها چند فرزندی ‌باشند، بهتر است؟

تعداد فرزندان در خانواده بیشتر به توان خانواده‌ها بر می‌گردد و من با توجه به تجربیاتم تعداد 2 فرزند را پیشنهاد می‌کنم و تک فرزندی را به خاطر مشکلات آن خیلی قبول ندارم.

بین دانشجویان و دانشگاه‌های ممسنی با سایر دانشجویان و دانشگاه‌ها چه تفاوت‌هایی وجوددارد و چه آسیب‌هایی را متوجه دانشگاه‌های ممسنی می‌بینید؟

تفاوتی که بین دانشجویان ممسنی و سایر شهرها احساس کرده‌ام در حس "خودباوری" و "وجود انگیزه" است که متأسفانه در بین دانشجویان ممسنی ضعیف است، به طوری که گاهی خود را دانشجو و دانشگاهشان را دانشگاه نمی‌دانند. فکر می‌کنند دانشجو وقتی دانشجو است که از ممسنی بیرون برود. البته درست است که ما از نظر فضا و امکانات آموزشی و رفاهی کمبودهایی داریم اما توان علمی اساتید و استعداد دانشجویانمان دست کمی از دانشگاه‌های دیگر ندارند و حتی گاهی مضاعف است. اگر به خودباوری برسیم حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهیم‌داشت و اگر بتوانیم اساتید و دانشجویان نخبه را در دانشگاه‌هایمان جذب‌کنیم می‌توانیم نتایج مثبتی بگیریم. متاسفانه در دانشگاه‌های ما به ویژه در بحث جذب اساتید مدعو تا حدودی بحث‌های طایفه‌ای مطرح است و با هر نماینده یک فوج تحصیل‌کرده توقع دارند در دانشگاه تدریس کنند. به طوری که ما اکنون برای تدریس حدود 3000 دانشجو 310 استاد مدعو داریم در حالی که می‌توان با نیمی از این افراد تدریس پیام‌نور را به بهترین شکل به ثمر رساند و حتی گاهی کثرت اساتید امر آموزش و برنامه‌ریزی آن را دچار مشکل می‌کند، به همین دلیل سعی کرده‌ایم در پیام‌نور بحث‌های طایفه‌ای را در انتخاب اساتید از بین برده و با ارزشیابی اساتید و بررسی رزومه علمی و پژوهشی آنان فرصت تدریس را برای اساتیدی که از نظر علمی و پژوهشی قوی‌تر هستند، فراهم کنیم. البته تا کمال مطلوب خیلی راه هست، اما همه فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد توقع نداشته باشند که در دانشگاه‌ها مشغول تدریس شوند و به جای تدریس، فرصت خویش را صرف موفقیت پذیرش در مقطع دکترا نمایند و اساتید شاغل در دیگر ادارات هم فرصت را به نیروهای جوان که دارای توانایی علمی بالا هستند، بدهند، با این روش ها می توانیم در راه ترقی آموزش دانشگاه های شهرستان‌مان گام مهمی برداریم.

ارتباط دانشگاه پیام‌نور ممسنی با سایر دانشگاه‌ها و ادارات و نهادهای شهرستان چگونه‌است و چه توقعاتی از آنها دارید؟

تعاملات ما بیشتر در قالب تعاملات فرهنگی است. تردیدی نیست که دانشگاه از جنس فرهنگ است و فرهنگ تمام مسائل آموزشی و پژوهشی آن را در بر می‌گیرد. تعامل فرهنگی سازنده در سطح شهرستان، مبتنی بر شوق آفرینی نسبت به مسائل فرهنگی و نیازمند روحیه همکاری و کارجمعی، اطمینان و انسجام، ارائه الگوی صحیح و اتقان و استواری در عمل است. از این رو دانشگاه پیام‌نور کوشیده‌است تا در قالب تعامل با سایر دانشگاه‌ها و ادارات به این مهم جامه عمل بپوشاند.

عضویت دانشگاه پیام‌نور در کمیته‌ی دانشجویی شهرستان، ستاد تحول اداری به عنوان دبیر کمیته آراستگی، عضویت در کمیته‌ی فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، عضویت در ستاد شاهد شهرستان، عضویت در ستاد اقامه نماز شهرستان همه گویای تلاش این دانشگاه در راستای تحقق اهداف بلندمدت فرهنگی در سطح شهرستان است؛ البته دانشگاه پیام‌نور خود نیز اهداف بلندمدت دیگری را هم در سطح دانشگاه مدنظر قرارداده مانند برنامه‌ریزی‌ برای‌ گسترش‌ و تعمیق‌ اندیشه‌ و فرهنگ‌ در میان‌ دانشجویان‌ با عنایت‌ به‌ ارزش‌‌های اسلامی‌ و پشتوانه‌های‌ اصیل‌ فرهنگ‌ شهرستان و همچنین ایجاد محیط فرهنگی با هویت اسلامی–ایرانی و‌ مبتنی بر عقلانیت اسلامی و نیز تعامل فرهنگی سازنده در سطح شهرستان و جامعه از طریق ترویج الگوها، هنجارها و ارزش‌های دینی، حمایت‌ فكری‌ و تهیه‌ امكانات‌ لازم‌ جهت‌ توسعه‌ مهارت‌ها و توانایی‌های‌ فرهنگی‌ - دانشجویی‌ به‌ ویژه‌ در حوزه‌ تولید اندیشه، ایجاد روحیه‌ی‌ اعتماد به‌ نفس‌ و خودباوری‌ در دانشجویان و بهره‌گیری از پتانسیل عظیم دانشجویی در راستای فضائل انسانی و اخلاقی است که با توجه به روند دگرگونی در عرصه‌های فرهنگی و با تلاش مسئولین دانشگاه امید است به بهترین شکل ممکن تحقق یابد.

البته برنامه‌های کوتاه مدت فرهنگی در سطح دانشگاه و شهرستان مانند بزرگداشت مناسبت‌های ‌مذهبی، ملی، برگزاری همایش‌ها، سمینارها و نشست‌های تخصصی،‌ برگزاری كارگاه‌ها و تشكیل كارگروه‌های مرتبط، برگزاری محافل انس با قرآن كریم، ‌ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از طریق برگزاری نمایشگاه، نیز مورد توجه دقیق مسئولان دانشگاه بوده‌است. در قالب طرح‌ها و تحقیقات دانشجویی نیز سعی کرده‌ایم با دیگر نهادها از قبیل شهرداری، زندان و آموزش و پرورش در ارتباط باشیم، البته در این زمینه همکاری سایر نهادهای دولتی و مردمی نیز مهم است و چه زیباست اگر ادارات و نهادها، شرکت‌ها و مؤسسات، طرح‌های تحقیقاتی خود را به جای ارجاع به مراکز و مؤسسات تحقیقاتی استان به دانشجویان دانشگاه‌های شهرستان واگذار نمایند و با دانشگاه‌ها در ارتباط باشند. ما سعی کرده‌ایم از طریق فرمانداری این نقیصه را برطرف کنیم اما در ادامه‌ی این روند با توجه به وضعیت فعلی کشور، مشکلات هزینه‌ای و بودجه‌ای نیز داریم که با کمک خیرین محلی ممسنی می‌توانیم بسیاری از اهداف آموزشی و پژوهشی را محقق سازیم.

تشکل‌ها و انجمن‌های علمی پیام‌نور در چه وضعیتی هستند؟

در پیام‌نور ممسنی انجمن‌های علمی فوق‌العاده قوی در رشته‌های حقوق، رباتیک، زبان و ادبیات عرب و فارسی و ... نیز انجمن عفاف و حجاب در حال فعالیت هستند و در حال پیگیری فعالیت نشریات پرمحتوا یی با عنوان های "برهان نور" از انجمن علمی حقوق، "افق روشن" از انجمن علمی مدیریت، و "پویندگان دانش" از انجمن علمی کامپیوتر در دانشگاه هستیم، نیز سعی کرده‌ایم از طریق تریبون‌های آزاد و بحث‌های پرسش و پاسخ با مسئولین دانشگاه، دانشجویان را به سمت پرسش و پاسخ با مسئولان شهرستان و حتی در سطح کلان سیاسی و اجتماعی سوق دهیم.

آیا کارهای پژوهشی و تحقیقاتی هم دارید؟

تاکنون 8 مقاله‌ی علمی و پژوهشی در مجلات چاپ کرده‌ام. البته امسال نیز چند مقاله را نوشته‌ام که برخی روند اصلاح و پذیرش را طی می‌کنند. پایان‌نامه‌ی مقطع دکتری‌ام نیز با عنوان "الهجاء الکاریکاتوری فی شعر أعلام شعراء العصر العباسی" به عنوان پژوهش برتر دانشگاه اصفهان در سال 91 شناخته‌شد. در حال حاضر نیز در حال تألیف کتاب علوم بلاغی 2 برای رشته‌ی زبان و ادبیات عرب در دانشگاه پیام‌نور هستم.

ضمن ترجمه‌ی این بیت "كُلُّكُم قد أخَذَ الجامَ وَ لا جامَ لَنا/ما الّذى ضَرَّ مُدیرَ الجامِ لَو جامَلَنا" در مجموع عملکرد و ادامه‌ی روند کار پیام‌نور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این بیت برای من تعبیری عرفانی دارد و اگر اشتباه نکنم ‌باید از ابوالفتح بُستی باشد و معنایش این است: "هر یك از شما جامی برگرفته‌اید و ما هیچ جامی نداریم، گرداننده‌ی جام چه ضرری می‌دید اگر با ما نیز به نیكی رفتار می‌كرد" و در "جامَ لَنا" و "جا مَلَنا"، آرایه‌ی جناس تام مركبّ ملفق یا مفروق وجوددارد.

دانشگاه پیام‌نور با توجه به پذیرش خروجی‌های آن در مقطع کارشناسی ارشد نشان داده که دارای عملکرد بسیار مثبتی است. اگر چه از نظر ساختاری مشکلاتی داریم که بالطبع دانشگاه پیام‌نور ممسنی نیز با آن دست به گریبان است اما با توجه به سیاست بومی پذیری دانشگاه‌های پیام‌نور و هدف والای آن یعنی «تحصیل برای همه در همه جا و همه وقت» فرصت و محل مناسبی برای تحصیل، به ویژه برای خانم‌هاست و اگر خیرین شهرستان و مسئولین از سهم 2 درصد نفت و گاز شهرستان توجه بیشتری به پیام‌نور ممسنی داشته ‌باشند، در رشد و شکوفایی شهرستان می‌توانیم گام‌های برزگی را برداریم.

"پیام نور"، "نورباران" و "نورآباد" و بیت: « لمع البرق من الطور و آنست به فلعلی لک آت بشهاب قبسی» چه زنجیره‌ی ارتباطی می‌توانند با هم داشته‌باشند و چه توقعی از "نورباران" دارید؟

هر سه متبرک به واژه نورند که از اسمای حسنای خداوند است نور کیفیتی است که بدواً درک می‌شود و بوسیله آن سایر دیدنی‌ها دیده می‌شود. نیز به معنای روشن کردن، روشن فکر کردن و تعلیم دادن است. به نظر می‌رسد در «نورباران» بیشتر معنای اول و در «پیام نور» بیشتر معنای دوم مد نظر بوده‌است؛ البته هر دو در تعبیر معنوی نور مشترکند یعنی: در آنچه که راه خدا راه آخرت و راه زندگی را روشن می‌کند، تا فرد با تمسک به آن بداند از کجا، به کجا و در کجاست. از سوی دیگر هر دو آنها بنا به داشتن کلمه‌ی نور باید شفاف و خویش تاب باشند و غیر خود را ظاهر و نورانی کنند به عبارتی خاصیت هدایت‌گری و روشن کنندگی داشته‌باشند نه خود محوری، و بالطبع اگر با هم همراه شوند توانایی این هدایت‌گری بیشتر می‌شود همچون خاصیت نور که شدت ظهور و نمایانی و غلبه تجلی آن باعث پنهانی و خفای تجلی کننده می‌شود، که در این صورت « نورآبادی » ساخته می‌شود که مصداق سرزمین طور در بیت:

لمع البرق من الطور و آنست به فلعلی لک آت بشهاب قبس

خواهدبود که گذشته از آراستگی خویش به نور حق و راستی و پیشرفت، بنا به همان خاصیت نور، در راستای آبادانی و تجلی سعادت کشور گام خواهدبرداشت و صادرکننده‌ی فرهیختگانی می‌شود که هر کدام مصداق شهاب قبسی هستند. پس بکوشیم که بیت پس از این بیت یعنی:

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش

وه که بس بی‌خبر از غلغل چندین جرسی

بر ما صدق نکند.

اما چیزی که باعث شد من در دفتر ماهنامه نورباران حضور داشته باشم گذشته از علاقه به آشنایی نزدیکم با این ماهنامه وجود کلمه‌ی "نور" و اعتقاد و ایمانم به تأثیر این ماهنامه در پیشرفت و شکوفایی جامعه‌ی ممسنی بود.

متاسفانه امروزه گرایش و انگیزه‌ای کافی نسبت به آموختن که باید در بین جوانان وجودداشته‌باشد، وجودندارد و با توجه به مشکلات و دغدغه‌های بعد از فارغ‌التحصیلی، بیشتر افراد به قصد گرفتن مدرک وارد دانشگاه می‌شوند. انتظار می‌رود رسانه‌ای محلی مثل "نورباران" در کنار سایر رسانه‌ها تلاش‌کند جایگاه دانش را چنان که باید به جامعه‌ی ممسنی بشناساند و در راه ارتقاء کیفیت آموزش به ویژه در دانشگاه‌ها کمک موثری نماید. مثلاً "نورباران" در دانشگاه‌ها راجع به نقاط قوت و ضعف و راهکارهای بهترشدن و بهتر بودن ، مشکلاتی که با آن دست به گریبانند مصاحبه‌ و گزارش تهیه‌کند و دانشجویان را به بحث و دخالت در رفع مشکلات موجود در دانشگاه بکشاند.

انسان در آیینه نقد است که نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسد و در بهبودی آنها تلاش می‌کند و در این راستا از حضور نورباران در دانشگاه پیام‌نور ممسنی استقبال می‌کنیم و معتقد به نقدی هستیم که محاسن و معایب هر دو را ببیند، اما متاسفانه ما الآن به سمتی حرکت می‌کنیم که فقط معایب را می‌بینیم و این امر گذشته از ایجاد فضای بدبینی میان دو طرف نمی‌تواند جنبه‌ی اصلاحی داشته‌باشد و یکی از گلایه‌های من این است که حضور "نورباران" در دانشگاه پیام‌نور ممسنی کمرنگ است.

چه انتظاری از تحصیل‌کرده‌های ممسنی دارید؟

تحصیل کرده‌های ما به این فکر نکنند به محض گرفتن مدرک کارشناسی ارشد، باید حتماً در دانشگاه‌های ممسنی تدریس کنند تا نام استاد را یدک بکشند، انسان هر جایی می‌تواند استاد باشد. سعی کنند تحصیلات خود را در مقاطع دکترا ادامه‌‌دهند تا بتوانند برای جامعه مثمرثمرتر باشند چنان‌که اگر ما هیئت علمی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری داشتیم بیش از اینها می‌توانستیم رشته‌های کارشناسی ارشد را جذب کنیم.

یکی از بهترین خاطره‌هایی را که داشته‌اید بیان‌کنید؟

خاطره جالبم این است که وقتی برای اولین بار پس از 8 سال کتاب اقتصاد را برای مطالعه در دست گرفتم یک صفحه آن را بارها خواندم و حفظ نشدم، به عبارتی زمان برد تا ذهنم آماده‌ی پذیرش مطالب درسی شود.

معلم اول ابتدایی و معلمان تأثیرگذار و مشوّق شما چه کسانی بوده‌اند؟

"مینو خاکیان" معلم اول ابتدایی من بود. و خانم‌ها "محترم شریفی" معلم کلاس دوم ابتدایی و "معصومه شریفی" معلم دوره‌ی راهنماییم از معلمان مؤثر در شکل‌گیری شخصیتم بودند و خانم "عذری جمشیدی" معاون دبیرستان بزرگسالان که در آنجا درس می‌خواندم هم بزرگترین مشوّق من برای ادامه تحصیلم بودند که از این بزگوران و همه معلمان و اساتیدی که به حق قادر به ادای حقشان نیستم سپاسگزارم.

حرف آخر؟

جادارد از "نورباران" به خاطر بهادادن به خانم‌ها تشکر ویژه‌ای داشته‌باشم چون قشر وسیع و تأثیر گذار جامعه‌ی ما زنان هستند که باید بکوشیم برای پیشرفت و ترقی جامعه مان روحیه‌ی خودباوری و نشاط را در وجودشان زنده‌کنیم. تنها در این صورت جامعه‌ای موفق خواهیم‌داشت.

درباره مصاحبه ,
نورباران بازدید : 1319 چهارشنبه 23 مرداد 1392 زمان : 16:2 نظرات ()
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط علی پورعبدالله در تاریخ 1393/4/9 و 19:03 دقیقه ارسال شده است

افتخار میکنم که دانشجوی همچین استاد بزرگواری هستم..


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
همه ی کسانی که دستی در کار چاپ و انتشار دارند می دانند که بیرون آوردن یک نشریه چه مشقاتی دارد اما قدمی برداشته شده و باید سعی در ادامه ی آن به بهترین صورت ممکن را داشت و در این راه نیاز به مساعدت و همکاری همه ی اهل فن صاحبان اندیشه و قلم داریم و امیدواریم که بتوانیم مکانی برای بیان نظرات و اندیشه دوستانمان که همه ی هم شهرستانی هایمان در شهرستانهای ممسنی و رستم است باشیم و آنها نیز ما را از ارائه ی هرگونه مطلب ، نوشته ، پیشنهاد و انتقاد محروم ننمایند و نشریه ی نورباران را مکانی برای بیان آنها بدانند و ما هم سعی و تلاش خواهیم کرد که این نشریه این فرصت را به همه ی افراد با هر دیدگاه و نظری بدهد هر چند با آن مخالف باشیم . آدرس دفتر نشریه : نورآباد ممسنی – میدان معلم،خ کشاورز ، منازل سازمانی ، سمت چپ درب چهارم noorbaran99@yahoo.com noorbaran90@gmail.com پیامگیر: 30005825000019
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • وبلاگ روستای دهنو مرکزی
  • اخبار ستاد نمازجمعه ممسنی
  • مالکی- خبری-تحلیلی و اجتماعی
  • آپدیت آنلاین نود 32
  • خبر نورآباد
  • اداره راه وشهر سازی ممسنی
  • پایگاه خبری سرزمین سبز
  • شهر خبر
  • امید آل امیر
  • سایت خبری اداره ارشاد رستم
  • پایگاه اطلاع رسانی صالحین ممسنی
  • جامعه ایران
  • رجا نیوز
  • بانک وبلاگی ممسنی و رستم
  • سایت تخصصی شعر لری
  • بسیج دانش آموزی ممسنی
  • احمدرضا رنجبر
  • هیئت کاراته شهرستان ممسنی
  • تاریخ اصفهان
  • اخبار شهرستان های ممسنی و رستم
  • دهتینـــــــــــــــی
  • محسن زارعی
  • وبلاگ جوانان ممسنی و رستم
  • رستم وطن
  • مطبوعات فارس
  • دنیای تفریح و سرگرمی
  • وب سایت شهرستان رستم
  • امیرحشمت اله رحیمی بویراحمدی
  • سایت موزیک-گالری عکس
  • ممسنی وب
  • مهرزاد احمدی
  • پایگاه خبری شهرستان های ممسنی و رستم
  • امرالله یوسفی
  • مراسخون
  • خبرگزاری ندای رستم
  • پل فهلیان
  • ممسنی و رستم
  • عبدالرضا مرادی
  • مشایخ
  • فهلیان
  • پارینه برد
  • فردین علمداری
  • ناول دانلود
  • دیار ممسنی
  • چهره های موفق شهرستان ممسنی
  • پرسش و پاسخ در رستم
  • سایرت لری
  • امیر ایوب
  • سرزمین ادب و فرهنگ
  • بردنگان
  • لیدوما
  • فــــــرهـــنـــگ...تــــاریــــخ...ایران،فارس،ممسنی
  • ادیب عربی
  • به تکرار تمام با تو بودن ها
  • شکوفه های خاموشی
  • سایت ممسنی
  • به یاد اسماعیل عزیز
  • ممسنی .مورکی جاوید.بهلو.دیار خوبان
  • رستم شهر
  • دکتر مرتضی اشرافی
  • ماهور نیوز
  • محمدکریم حیدری-تهران
  • شولستان
  • ماهنامه لیدوما
  • درخید رستم
  • اخبار ممسنی
  • داریوش بادپا
  • ماهور زادگاه من
  • روستای بابامنیر
  • دیار دشمن زیاری
  • دشمن زیاری
  • سردشت
  • سایت خفرک
  • سرزمین لر
  • وبلاگ تخصصی مهندسی برق
  • غزل های علی قیصری
  • ممسنی جوان
  • احمد خاکیان
  • خبرگزاری شهرستان رستم
  • سامانه پیامک پارس لیدوما
  • روستاهای ایران-دانش بومی
  • دهیاری روستای حسین آباد
  • هیئت اباالفضل العباس ع شهرستان نورآباد ممسنی
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آرشیو
  • جمعه 01 خرداد 1394
  • سه شنبه 25 فروردين 1394
  • دوشنبه 24 فروردين 1394
  • شنبه 22 فروردين 1394
  • جمعه 21 فروردين 1394
  • پنجشنبه 20 فروردين 1394
  • چهارشنبه 19 فروردين 1394
  • سه شنبه 18 فروردين 1394
  • دوشنبه 17 فروردين 1394
  • يکشنبه 16 فروردين 1394
  • شنبه 15 فروردين 1394
  • جمعه 14 فروردين 1394
  • پنجشنبه 13 فروردين 1394
  • چهارشنبه 12 فروردين 1394
  • شنبه 23 اسفند 1393
  • دوشنبه 11 اسفند 1393
  • چهارشنبه 06 اسفند 1393
  • سه شنبه 05 اسفند 1393
  • دوشنبه 04 اسفند 1393
  • يکشنبه 03 اسفند 1393
  • شنبه 02 اسفند 1393
  • جمعه 01 اسفند 1393
  • پنجشنبه 30 بهمن 1393
  • چهارشنبه 29 بهمن 1393
  • يکشنبه 12 بهمن 1393
  • شنبه 11 بهمن 1393
  • پنجشنبه 09 بهمن 1393
  • چهارشنبه 08 بهمن 1393
  • سه شنبه 07 بهمن 1393
  • دوشنبه 06 بهمن 1393
  • يکشنبه 05 بهمن 1393
  • شنبه 04 بهمن 1393
  • جمعه 03 بهمن 1393
  • پنجشنبه 02 بهمن 1393
  • چهارشنبه 01 بهمن 1393
  • دوشنبه 29 دی 1393
  • شنبه 27 دی 1393
  • جمعه 26 دی 1393
  • پنجشنبه 25 دی 1393
  • چهارشنبه 24 دی 1393
  • سه شنبه 23 دی 1393
  • دوشنبه 22 دی 1393
  • يکشنبه 21 دی 1393
  • شنبه 20 دی 1393
  • جمعه 19 دی 1393
  • پنجشنبه 18 دی 1393
  • چهارشنبه 17 دی 1393
  • دوشنبه 15 دی 1393
  • يکشنبه 14 دی 1393
  • شنبه 13 دی 1393
  • جمعه 12 دی 1393
  • چهارشنبه 10 دی 1393
  • دوشنبه 08 دی 1393
  • يکشنبه 07 دی 1393
  • شنبه 06 دی 1393
  • دوشنبه 01 دی 1393
  • دوشنبه 17 آذر 1393
  • پنجشنبه 13 آذر 1393
  • چهارشنبه 12 آذر 1393
  • سه شنبه 11 آذر 1393
  • دوشنبه 10 آذر 1393
  • يکشنبه 09 آذر 1393
  • شنبه 08 آذر 1393
  • جمعه 07 آذر 1393
  • پنجشنبه 06 آذر 1393
  • سه شنبه 20 آبان 1393
  • دوشنبه 19 آبان 1393
  • يکشنبه 18 آبان 1393
  • شنبه 17 آبان 1393
  • دوشنبه 05 آبان 1393
  • يکشنبه 04 آبان 1393
  • شنبه 03 آبان 1393
  • جمعه 02 آبان 1393
  • پنجشنبه 01 آبان 1393
  • چهارشنبه 30 مهر 1393
  • سه شنبه 29 مهر 1393
  • دوشنبه 28 مهر 1393
  • يکشنبه 27 مهر 1393
  • سه شنبه 22 مهر 1393
  • شنبه 19 مهر 1393
  • جمعه 18 مهر 1393
  • پنجشنبه 17 مهر 1393
  • چهارشنبه 16 مهر 1393
  • سه شنبه 15 مهر 1393
  • دوشنبه 14 مهر 1393
  • يکشنبه 13 مهر 1393
  • شنبه 12 مهر 1393
  • پنجشنبه 10 مهر 1393
  • دوشنبه 17 شهريور 1393
  • جمعه 14 شهريور 1393
  • پنجشنبه 13 شهريور 1393
  • چهارشنبه 12 شهريور 1393
  • سه شنبه 11 شهريور 1393
  • دوشنبه 10 شهريور 1393
  • يکشنبه 09 شهريور 1393
  • شنبه 08 شهريور 1393
  • چهارشنبه 05 شهريور 1393
  • سه شنبه 04 شهريور 1393
  • دوشنبه 03 شهريور 1393
  • يکشنبه 02 شهريور 1393
  • شنبه 01 شهريور 1393
  • پنجشنبه 23 مرداد 1393
  • پنجشنبه 16 مرداد 1393
  • سه شنبه 14 مرداد 1393
  • دوشنبه 13 مرداد 1393
  • يکشنبه 12 مرداد 1393
  • جمعه 10 مرداد 1393
  • پنجشنبه 09 مرداد 1393
  • چهارشنبه 08 مرداد 1393
  • سه شنبه 07 مرداد 1393
  • دوشنبه 06 مرداد 1393
  • چهارشنبه 25 تير 1393
  • شنبه 21 تير 1393
  • جمعه 20 تير 1393
  • پنجشنبه 19 تير 1393
  • چهارشنبه 18 تير 1393
  • سه شنبه 17 تير 1393
  • يکشنبه 15 تير 1393
  • پنجشنبه 12 تير 1393
  • سه شنبه 10 تير 1393
  • دوشنبه 09 تير 1393
  • چهارشنبه 04 تير 1393
  • سه شنبه 03 تير 1393
  • دوشنبه 02 تير 1393
  • يکشنبه 01 تير 1393
  • شنبه 31 خرداد 1393
  • جمعه 30 خرداد 1393
  • پنجشنبه 29 خرداد 1393
  • يکشنبه 25 خرداد 1393
  • شنبه 24 خرداد 1393
  • پنجشنبه 22 خرداد 1393
  • چهارشنبه 21 خرداد 1393
  • يکشنبه 11 خرداد 1393
  • شنبه 10 خرداد 1393
  • جمعه 09 خرداد 1393
  • پنجشنبه 08 خرداد 1393
  • چهارشنبه 07 خرداد 1393
  • دوشنبه 05 خرداد 1393
  • شنبه 03 خرداد 1393
  • جمعه 02 خرداد 1393
  • پنجشنبه 01 خرداد 1393
  • سه شنبه 23 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 22 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393
  • شنبه 20 ارديبهشت 1393
  • جمعه 19 ارديبهشت 1393
  • پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 16 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 10 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 09 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 08 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 07 ارديبهشت 1393
  • شنبه 06 ارديبهشت 1393
  • جمعه 05 ارديبهشت 1393
  • سه شنبه 02 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 24 فروردين 1393
  • شنبه 23 فروردين 1393
  • جمعه 22 فروردين 1393
  • پنجشنبه 21 فروردين 1393
  • چهارشنبه 20 فروردين 1393
  • دوشنبه 18 فروردين 1393
  • يکشنبه 17 فروردين 1393
  • شنبه 16 فروردين 1393
  • چهارشنبه 06 فروردين 1393
  • دوشنبه 04 فروردين 1393
  • چهارشنبه 21 اسفند 1392
  • سه شنبه 20 اسفند 1392
  • دوشنبه 19 اسفند 1392
  • سه شنبه 13 اسفند 1392
  • دوشنبه 12 اسفند 1392
  • يکشنبه 04 اسفند 1392
  • شنبه 03 اسفند 1392
  • جمعه 02 اسفند 1392
  • پنجشنبه 01 اسفند 1392
  • چهارشنبه 30 بهمن 1392
  • دوشنبه 28 بهمن 1392
  • يکشنبه 27 بهمن 1392
  • شنبه 26 بهمن 1392
  • دوشنبه 21 بهمن 1392
  • سه شنبه 15 بهمن 1392
  • دوشنبه 14 بهمن 1392
  • يکشنبه 13 بهمن 1392
  • شنبه 12 بهمن 1392
  • جمعه 11 بهمن 1392
  • پنجشنبه 10 بهمن 1392
  • چهارشنبه 09 بهمن 1392
  • سه شنبه 08 بهمن 1392
  • يکشنبه 06 بهمن 1392
  • جمعه 04 بهمن 1392
  • سه شنبه 01 بهمن 1392
  • دوشنبه 30 دی 1392
  • يکشنبه 29 دی 1392
  • شنبه 28 دی 1392
  • جمعه 27 دی 1392
  • پنجشنبه 26 دی 1392
  • چهارشنبه 25 دی 1392
  • سه شنبه 24 دی 1392
  • دوشنبه 23 دی 1392
  • يکشنبه 22 دی 1392
  • شنبه 21 دی 1392
  • پنجشنبه 19 دی 1392
  • يکشنبه 15 دی 1392
  • شنبه 14 دی 1392
  • جمعه 13 دی 1392
  • پنجشنبه 12 دی 1392
  • چهارشنبه 11 دی 1392
  • سه شنبه 10 دی 1392
  • دوشنبه 09 دی 1392
  • يکشنبه 08 دی 1392
  • شنبه 07 دی 1392
  • چهارشنبه 04 دی 1392
  • يکشنبه 01 دی 1392
  • شنبه 30 آذر 1392
  • پنجشنبه 28 آذر 1392
  • چهارشنبه 27 آذر 1392
  • سه شنبه 26 آذر 1392
  • دوشنبه 25 آذر 1392
  • يکشنبه 24 آذر 1392
  • شنبه 23 آذر 1392
  • جمعه 22 آذر 1392
  • سه شنبه 19 آذر 1392
  • شنبه 16 آذر 1392
  • چهارشنبه 13 آذر 1392
  • سه شنبه 12 آذر 1392
  • يکشنبه 10 آذر 1392
  • يکشنبه 03 آذر 1392
  • پنجشنبه 30 آبان 1392
  • چهارشنبه 29 آبان 1392
  • سه شنبه 28 آبان 1392
  • يکشنبه 26 آبان 1392
  • جمعه 24 آبان 1392
  • دوشنبه 20 آبان 1392
  • پنجشنبه 16 آبان 1392
  • يکشنبه 12 آبان 1392
  • شنبه 11 آبان 1392
  • جمعه 10 آبان 1392
  • چهارشنبه 01 آبان 1392
  • سه شنبه 30 مهر 1392
  • دوشنبه 29 مهر 1392
  • يکشنبه 28 مهر 1392
  • شنبه 27 مهر 1392
  • جمعه 26 مهر 1392
  • چهارشنبه 24 مهر 1392
  • سه شنبه 16 مهر 1392
  • دوشنبه 15 مهر 1392
  • يکشنبه 14 مهر 1392
  • شنبه 13 مهر 1392
  • جمعه 12 مهر 1392
  • پنجشنبه 11 مهر 1392
  • چهارشنبه 10 مهر 1392
  • سه شنبه 09 مهر 1392
  • دوشنبه 08 مهر 1392
  • شنبه 06 مهر 1392
  • جمعه 22 شهريور 1392
  • پنجشنبه 21 شهريور 1392
  • سه شنبه 19 شهريور 1392
  • دوشنبه 18 شهريور 1392
  • جمعه 15 شهريور 1392
  • پنجشنبه 14 شهريور 1392
  • چهارشنبه 13 شهريور 1392
  • يکشنبه 10 شهريور 1392
  • سه شنبه 29 مرداد 1392
  • دوشنبه 28 مرداد 1392
  • چهارشنبه 23 مرداد 1392
  • دوشنبه 21 مرداد 1392
  • چهارشنبه 16 مرداد 1392
  • دوشنبه 14 مرداد 1392
  • جمعه 11 مرداد 1392
  • پنجشنبه 10 مرداد 1392
  • پنجشنبه 20 تير 1392
  • دوشنبه 17 تير 1392
  • يکشنبه 16 تير 1392
  • شنبه 08 تير 1392
  • شنبه 01 تير 1392
  • پنجشنبه 30 خرداد 1392
  • شنبه 28 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 15 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 10 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 08 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 03 ارديبهشت 1392
  • شنبه 17 فروردين 1392
  • جمعه 27 بهمن 1391
  • شنبه 21 بهمن 1391
  • پنجشنبه 19 بهمن 1391
  • شنبه 14 بهمن 1391
  • چهارشنبه 04 بهمن 1391
  • جمعه 29 دی 1391
  • سه شنبه 05 دی 1391
  • سه شنبه 28 آذر 1391
  • يکشنبه 26 آذر 1391
  • دوشنبه 20 آذر 1391
  • جمعه 17 آذر 1391
  • سه شنبه 23 آبان 1391
  • جمعه 12 آبان 1391
  • چهارشنبه 19 مهر 1391
  • سه شنبه 18 مهر 1391
  • شنبه 15 مهر 1391
  • جمعه 07 مهر 1391
  • جمعه 31 شهريور 1391
  • جمعه 17 شهريور 1391
  • جمعه 20 مرداد 1391
  • پنجشنبه 19 مرداد 1391
  • يکشنبه 15 مرداد 1391
  • چهارشنبه 11 مرداد 1391
  • دوشنبه 09 مرداد 1391
  • جمعه 30 تير 1391
  • چهارشنبه 28 تير 1391
  • سه شنبه 20 تير 1391
  • سه شنبه 13 تير 1391
  • يکشنبه 07 خرداد 1391
  • جمعه 05 خرداد 1391
  • جمعه 15 ارديبهشت 1391
  • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391
  • جمعه 01 ارديبهشت 1391
  • جمعه 25 فروردين 1391
  • پنجشنبه 17 فروردين 1391
  • سه شنبه 23 اسفند 1390
  • يکشنبه 23 بهمن 1390
  • دوشنبه 23 آبان 1390
  • دوشنبه 07 شهريور 1390
  • چهارشنبه 23 آبان 1380
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1239
  • کل نظرات : 313
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 82
  • بازدید امروز : 182
  • باردید دیروز : 379
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 561
  • بازدید ماه : 8,043
  • بازدید سال : 67,606
  • بازدید کلی : 749,339